Proč mají žáci ve školách psát? Jaký je rozdíl mezi slohem a dílnou psaní? Co získávají žáci a učitelé při psaní textů v oborových předmětech na prvním i druhém stupni? Na tyto otázky jsme hledali odpovědi na druhém setkání rozvíjející pisatelství ve školách zapojených do projektu Pomáháme školám k úspěchu, které probíhalo v polovině května v Průhonicích u Prahy. Našim cílem je vytvářet společenství učitelů, kteří mají zkušenosti s pisatelstvím a chtějí je rozvíjet.
01. 06. 2022
2 minuty čtení
Děti chtějí psát. Chtějí psát od první chvíle, kdy se ocitnou ve škole. A ne náhodou. Než přijdou do školy, píšou po zdech, chodnících a po okrajích novin – píšou pastelkou, křídami, tužkou i perem – vším, čím člověk může zanechat svou stopu. Dítě tím říká: „jsem“.
Donald H. Graves
Jedním z cílů pisatelského setkání bylo prakticky si vyzkoušet a analyzovat jednotlivé fáze dílny psaní a poskytnout učitelům podporu pro zlepšování psaní ve třídě. Abychom lépe porozuměli jednotlivým fázím dílny psaní i pocitům žáků - pisatelů, tvořili jsme vlastní texty. Stejně jako žákům se nám v některých fázích dařilo více, jindy méně. Poznali jsme význam podpory při konzultacích a radost ze zveřejnění vlastní tvorby. Objasňovali jsme si význam jednotlivých fází dílny psaní, sdíleli cenné zkušenosti a diskutovali možná úskalí. Přemýšleli jsme, jak děti rozepsat i jak získat pro psani své kolegy.
Nejcennější pro mě bylo setkání s učiteli 2. stupně, kteří mají s dílnou psaní zkušenosti. Prožít dílnu psaní na vlastní kůži byl skvělý nápad. Být chvíli sama se sebou mi výrazně ulehčilo následnou práci ve velké skupině.
Ohlasy ze setkání
V části setkání zaměřené na psaní v oborových hodinách jsme prozkoumávali, jaké příležitosti psaním žákům poskytujeme a jak můžeme v našich hodinách žákovo učení rozvíjet. V textech z vlastních hodin jsme zjišťovali, jak žáci formulují své znalosti, zda používají vědecký jazyk, zda si kladou otázky, jak odpovídají nebo jak přemýšlí o tom, co jim v učení pomáhalo. Psaní zapojuje každého žáka. Psaním si žáci ujasňují, jak učivu rozumí a učitelé z textů získávají přehled o tom, jak na tom žáci jsou. Díky psaní přechází žáci z pasivní role příjemců informací do role aktivních účastníků.
Psaním v odborných předmětech má žák možnost sledovat své učení - to chci mít na paměti. Proto se snažím dávat dětem i v těchto hodinách co nejvíce prostoru pro psaní. S kolegy pak ráda sdílím výstupy mých žáků a párkrát se mi podařilo je nadchnout tak, že psaní v oboru se svými žáky také vyzkoušeli.
Ohlasy ze setkání
Velmi cenné bylo večerní volné sdílení zkušeností s dílnami psaní na I. i II. stupni ZŠ i psaní v oborových hodinách.
Pokud vás možnost rozvoje pisatelství zaujala a chcete se dozvědět více, nabízíme vám sérii článků, esejů a rozhovorů, které učitelům pomáhají ujasnit si smysl výuky psaní. V seriálu Zkušenosti z dílen psaní nabízíme inspiraci do hodin, ale i provokativní otázky a zpochybnění starých dogmat.
2023 © THE KELLNER FAMILY FOUNDATION