Aktuality| Uspořádali jsme 4. ročník Prožitkového č...

Uspořádali jsme 4. ročník Prožitkového čtenářství

5. března 2018 Čtyřicet učitelů reflektovalo své zkušenosti s dílnou čtení na čtvrtém ročníku Prožitkového čtenářství, který organizuje čtenářský tým projektu Pomáháme školám k úspěchu.

Jeden půlden na setkání jsme věnovali tomu, jak se nám daří naplňovat základní cíle dílny čtení. V celé skupině probíhaly díky metodě RWCT, která se jmenuje Kmeny a kořeny, bohaté diskuse k několika zásadním otázkám. Jednou z nich byla například:

 

Jak zajistit, aby děti četly knihy, které je zaujmou a současně budou dostatečně podnětné?

Rodiče těch nejpotřebnějších dětí si nevědí rady s tím, jakou knihu dítěti pořídit, když už mu nějakou chtějí koupit. Jedna maminka teď koupila v Albertu Cipískovu loupežnickou knížku. To pro kluka v páté třídě moc podnětné není. Ale je to něco, co maminka zná z dětství a co je vlastně lacinější než časopis.“  

„Tak já třeba přinesu na třídní schůzku opravdu hodně dobrých dětských knih. A nechám rodiče, aby si je v klidu prohlédli. Mám je všechny zapsané v seznamu, který rodičům na místě dám, a ještě ho mají na stránce naší třídy. No a z něj si mohou, a třeba i společně s dítětem, něco vybrat, když si nevědí rady. To dělám každého půl roku.“

„Já zvu i na druhém stupni rodiče do dílny čtení, aby si ji užili společně s dětmi. Často pár rodičů přijde. A jsou hodně překvapení, jak to funguje. No a přitom si mohou prohlédnout jak knihy, které už máme, tak ale i náš plán, které knihy bychom chtěli získat. A když chtějí, mohou některou koupit svému děcku a pak ji nechat ve třídní knihovně do konce školního roku nebo napořád. Na seznam dávám knihy, o kterých vím, že děti opravdu zaujmou, ale které jsou současně kvalitní, podnětné.“

  

„Snažím se co nejvíc knih vhodných pro mé žáky přečíst s předstihem, abych věděla, která by asi tak mohla konkrétní dítě zaujmout. No a taky se snažím co nejvíc poznat své žáky, jejich zájmy, radosti, starosti, a taky jejich čtenářské preference. V tom mi pomáhají i jejich čtenářské portréty, které děláme každého půl roku.“

„Při konzultaci učitel – žák, které pravidelně vedu v každé dílně čtení, mám možnost detailněji poznat každé dítě a jeho čtenářství, jeho zájmy, drobnosti z jeho života. Když vidím, že dítě už dočítá knihu, tak se pravidelně ptám, zda má plán na to, co bude dál číst. Když neví, domluvíme se, že za mnou přijde a že spolu něco najdeme. Pokud chce. Když ví a já vidím, že čte už dlouhou dobu stále stejného autora, sérii, žánr, tak se snažím mu nenásilně dát tip na něco, co by rozšířilo jeho čtenářský zájem.“


Během setkání jsme také zjistili, jak za dva roky postoupily ve čtení děti ve třídě Katky Sedláčkové. Měli jsme možnost seznámit se s tím, kde dneska Katka se svým systémem je, a prohlédnout si dětská portfolia od druhé třídy až do dneška.

Na jaře 2015 to byli malí druháčci, dneska jsou to páťáci – zdatní čtenáři. Děti začaly ve druhé třídě pracovat v dílně čtení s šesti otázkami na výběr. Katka nám svůj vznikající systém otázek představila na prvním setkání k prožitkovému čtenářství v Trnové v březnu 2015. Ve třetí, ve čtvrté a i teď v páté třídě přibyly do seznamu otázek na výběr další. Katka je postupně přidává tak, aby korespondovaly se čtenářským kontinuem.

 

Děti si napřed v hodinách čtení se společným textem procvičí dovednost, kterou pro zodpovězení otázky potřebují, když později čtou v dílně čtení svou vlastní knihu. Tak například prozkoumaly, jak v textu funguje obrazné vyjadřování, na několika společných textech. Pak se v seznamu na výběr objevila otázka: „Najdeš v přečtené části nějaká obrazná vyjádření nebo přirovnání? Jaká? Vysvětli si jejich význam v textu.“

Když si děti v dílně čtení dočtou, vyberou si ze seznamu otázek takovou, která jim pomůže v hlubším promyšlení právě přečteného textu. Mohou volit tak náročnou, jako je ta s obrazným vyjadřováním, nebo naopak snadnou, jako je otázka Co se ti líbí na jednání nějaké postavy z knihy? Děti mají portfolia, do kterých si zakládají přehled o tom, které knihy četly a přečetly, a odpovědi na otázky, které si vybíraly.


Chcete se dozvědět více a pravidelně získávat inspirace k tomu, jak rozvíjet kritickou a čtenářskou gramotnost u svých žáků? Přihlaste se k odběru čtvrtletníku Kritická gramotnost!

DSC05904.JPG
Zpět na hlavní stránku