Ohlasy| Nadějní studenti zazářili

Nadějní studenti zazářili

9. listopadu 2016 - MF Dnes/střední Čechy Krajští vítězové Logické olympiády mají velké šance v celorepublikovém kole

STŘEDNÍ ČECHY Kolik uběhlo minut od dvanácti hodin, jestliže právě před dvěma hodinami uběhl přesně trojnásobný počet minut od devíti hodin? Nebo zkuste doplnit řadu následujících čísel: 4–9–2–1–0 –8–5– _– _–_.

Přesně takové příklady řešily středočeské děti minulý týden v krajském kole Logické olympiády 2016. Tu už devátým rokem pořádá Mensa České republiky. „V soutěži nerozhodují naučené znalosti, ale přirozené rozumové schopnosti,“ vysvětluje předseda Mensy Petr Mazal. Letos se ve třech kategoriích A až C sešlo ve středočeském kole přesně sto čtyřicet osm řešitelů, všichni museli ještě předtím obstát i v nominačním kole v konkurenci pěti tisíc osmi set třiceti soupeřů z celého kraje. Vítězové budou v zápolení pokračovat 28. listopadu v republikovém finále v Míčovně Pražského hradu. A šance středočeských zástupců jsou vysoké.

Matematika nebo fyzika
Třeba čtrnáctiletý Václav Trpišovský z gymnázia Open Gate v Babicích, který svoji kategorii B pro žáky II. stupně základních škol vyhrál v krajském kole letos už potřetí. Je zároveň celorepublikovým vítězem soutěže za poslední dva ročníky. „Logické uvažování mě vždycky bavilo. Občas jsem se zapotil, ale na většinu úloh jsem přišel,“ komentuje svoji letošní účast Václav, který studuje díky stipendiu nadace manželů Kellnerových. Logikou se baví i ve volném čase, dobrovolně vede matematický seminář pro mladší spolužáky. „Rád si vyhledávám úlohy nebo šifry. Zajímají mě i různé matematické věty a paradoxy, nad kterými se dá zamyslet. Už čtvrtým rokem řeším matematický korespondenční seminář Pikomatu Matematicko-fyzikální fakulty Univerzity Karlovy a každé prázdniny jezdím na jeho tábor,“ dodává Václav, jenž se účastní i matematické olympiády nebo Matematického klokana.

Svoji budoucnost však vidí spíš ve fyzice. „Líbí se mi, jak jsou její části vzájemně logicky provázány. Ať už jde o optiku, mechaniku, nebo třeba elektřinu. Všechny jevy probíhají podle daných zákonů a logicky se z nich odvozují. Navíc je v praxi mnohem využitelnější než třeba matematika,“ podotýká Václav, který má i zlatou medaili pro třicet nejúspěšnějších ze soutěže Junior Mathematical Challenge, pořádané britskou organizací United Kingdom Mathematics Trust při univerzitě v Leedsu. Vyhledáváním úloh nabírá nadějný mladý matematik podle svých slov zkušenosti třeba právě do Logické olympiády.

Nejlepší jsou „zebry“
Podobně postupuje i středočeský vítěz nejvyšší kategorie C pro střední školy, sedmnáctiletý Mikuláš Plešák, rovněž z gymnázia Open Gate. Ten si zrovna nedávno zkoušel na stránkách listu The Guardian hádanku prezentovanou jako součást přijímacího řízení na Oxbridge (zkratka Oxfordské univerzity a univerzity v Cambridgi, poznámka redakce). „Vztah k matematice mám veskrze kladný. Studuji Higher Level Mathematics jako maturitní předmět pro mezinárodní maturitu IB,“ doplňuje Mikuláš.
Z logických úloh má rád takzvané „zebry“. „Tedy dedukci chybějících informací v jasně omezené sadě. Jaké úlohy mu však činí potíže? „Vím, že pokud v řadě obrázků okamžitě nenajdu systém a nenapadne mě, jak ji doplnit, pravděpodobně úlohu nevyřeším. Na podobné jsem narazil i letos,“ říká Mikuláš. V posledních třech celostátních ročnících olympiády skončil vždy v první desítce.

Sudoku už ve školce
Úspěšnou trojici uzavírá vítěz kategorie A pro žáky prvního stupně, jedenáctiletý Lucas Všetula ze ZŠ Senohraby. I on už v republikovém finále byl, loni obsadil 26. místo. „Testování bylo rozděleno do pěti testů a trvalo až do pozdního odpoledne. Bylo to už dost únavné, ale i tak jsem si to užil,“ vzpomíná. Jako ostatní vítězové i Lucas se matematikou a logikou baví odmala. „Už ve školce jsem rád luštil sudoku se všemi devíti čísly. Od první třídy jsem dostával v matematice práce navíc,“ říká Lucas, který teď chodí do páté třídy. Se staršími vítězi ho spojují i nevyřešené úlohy. „V příkladu byly vystřiženy různé kousky šachovnice a měla se z toho poskládat šachovnice celá do prázdného bílého pole. Zdálo se mi to časově náročné, a tak jsem to odložil a už se k tomu nevrátil,“ líčí student.

 ***

V soutěži nerozhodují naučené znalosti, ale přirozené rozumové schopnosti.

Zadání
Které písmeno v hádance chybí?
Největší potíže činilo dle Zuzany Polákové, koordinátorky olympiády, v základním kole toto zadání v nejvyšší kategorii C pro střední školy. Na obrázku je změť různě velikých a barevných písmen. Jedno tam však chybí. Které? Možnosti jsou následující: D, K, B, H, T, C, S, X.

Autor | Eva Zahradnická, redaktorka MF DNES

Zpět na hlavní stránku