08. 03. 2019
2 minuty čtení
Devět z desíti inspektorů doporučuje…
Ondřej Hausenblas
Odborná zhuštěnost doporučení v TZ ČŠI za rok 2017/18 vyžaduje, aby se učitel i ředitel víc vyznal v problematice čtenářství a gramotností. I proto zpráva doporučuje „prakticky orientované vzdělávání promítající se do vlastní výuky“. Aby se profesní vzdělávání do výuky promítalo, jistě bude z vlastní učitelovy výuky přímo vycházet a jí se držet.
Možná nás překvapí, že máme posilovat čtenářské činnosti, jaké v RVP-ZV a asi ani ve svém ŠVP nenajdeme. Jsou ovšem obsahem čtenářské gramotnosti. Například „např. hlubší analýza textu, rozbor struktury textu a autorovy práce s jazykem, porovnání textů, stanovení účelu textu a další“, to není „jednoduše popisuje strukturu a jazyk literárního díla“ (jak se píše v RVP-ZV). Spíš je to dovednost vnímat, jak je text napsaný, vystavěný, a využívat toho pro své pochopení významu textu. Výuka by měla dát například průpravu a čas k pečlivému, podrobnému a opakovanému čtení textu, vést žáky k hovoru nejen o „neznámých slovíčkách“, ale i jak je myšlena ta nebo ona věta a celá pasáž a zda by jiná formulace znamenala něco jiného. A také učit tomu, jak se pozná, k čemu byl text určen a co mělo čtení daného textu se čtenářem udělat. A učit žáka, aby se k tomu postavil samostatně.
Kterému pánu vlastně vyhovět? Máme v pojetí i provádění výuky mířit na čtenářskou gramotnost, anebo se držet RVP, ve kterém o ní není téměř nic? Současný světový trend je starat se ve škole právě o čtenářskou gramotnost. Ta je významná pro budoucnost dětí. Ale gramotnostem se vyhýbá i dnešní snaha o revizi RVP, nahrazuje je málo určitými kompetencemi. Ať však se tomu bude odborně říkat jakkoliv, bude potřebné společně – hlavně mezi učiteli, ale i s odborníky – rozumět tomu, co tedy má žák umět dělat a jak se k čtení stavět. A teprve od toho odvozovat svou výuku čtení v češtině i v předmětech ostatních, i celou školní strategii rozvoje čtenářství.
Znění celé zprávy najdete zde, doporučení jsou uvedena na str. 35.
2024 © THE KELLNER FAMILY FOUNDATION