Letní škola Pomáháme školám k úspěchu

Společné učení a sdílení zkušeností

Letní škola Pomáháme školám k úspěchu

Na letní škole projektu Pomáháme školám k úspěchu v Hustopečích se sešlo 80 pedagogů z celé České republiky. Stěžejním tématem workshopů a diskusí v pětidenním programu byly dlouhodobé plány na rozvoj gramotností u žáků, které by jim umožňovaly větší sebeřízení při učení „Projekt nyní spojuje 112 škol z celého Česka. Jednotlivé zapojené školy jsou hodně autonomní, znají cíl a jdou za ním vlastní cestou. Letní škola je pro ně projektovým vrcholem roku. Propojuje nejen uplynulý školní rok s tím následujícím, ale pomáhá udržovat sdílení mezi školami navzájem,“ uvedla Hana Košťálová, programová ředitelka projektu Pomáháme školám k úspěchu dlouhodobě podporovaného Nadací The Kellner Family Foundation a doplnila: „Naší snahou je, aby se školy učily nejen od sebe, ale především společně. Předávání zkušeností, materiálů a tipů je jen první fází společného učení. Mnohem důležitější je, když učitelé dohromady řeší problémy, na které při rozvoji čtenářské gramotnosti a pisatelství narážejí. Vzniká tak sdílené know-how, které se prostřednictvím zapojených učitelů dostává do škol.“ 

V zapojených 112 veřejných základních školách působí 2 991 učitelů. Ti všichni disponují ověřenými vzdělávacími postupy a sami zjišťují, nakolik v konkrétním kolektivu fungují a napomáhají tomu, že se každý žák skutečně učí. Společné workshopy jsou tak prostorem pro sdílení zkušeností, ale i cestou k vyhodnocování dosažených cílů. Spolupráce mezi jednotlivými pedagogy, školami i lokalitami spolu s podporou pedagogických konzultantů v průběhu školního roku vedou ke zlepšení výsledků i změně klimatu jednotlivých škol. „Díky každému z nás se může změnit k lepšímu, aspoň o fousek, život tisíců dětí,“ dodala Hana Košťálová. Metody projektu, prostřednictvím zapojených pedagogů, měly v uplynulém školním roce dopad na celkem 39 603 českých žáků.

I na letošní letní škole byla část programu věnována hlavním linkám projektu Pomáháme školám k úspěchu, kterými jsou prožitkové čtenářství, čtení v oborech, pisatelství a kritická gramotnost. „Čteme a píšeme dnes mnohem víc než kdy dřív. Texty, s nimiž se setkáváme, jsou výrazně komplikovanější. Navíc se ve společnosti uplatňuje „síla slova“ - děti proto potřebují rozumět tomu, jak lze prostřednictvím komunikace ovlivňovat lidi, jak to můžeme odhalovat a případně se tomu bránit,“ vysvětlila Hana Košťálová s tím, že právě tento projekt je odbornou podporou, aby si učitelé i členové vedení škol mohli zlepšovat své profesní dovednosti, učit se nové metody a měli víc času věnovat se naplno svým žákům a zavádět podnětnější přístupy k výuce do praxe.

Další články z médií

Všechny aktuality