Tak trochu nevšední studium

Velice často slýchávám od lidí otázky typu: „Co že to vlastně studuji? Co si pod tím mají představit? Co vlastně vůbec dělám?“ a proto bych rád využil tento příspěvek jako takovou formu osvěty.

Při slově Motorsport se někomu vybaví spousta hezkých hosteskech kolem jezdců královských soutěží jako jsou Formule 1 nebo WRC, někomu záběry z filmové série Rychle a zběsile, kde Vin Diesel a Paul Walker tuní své káry pro pouliční závody. Jen malá hrstka lidí si však vybaví akci, která se odehrává za pomyslnou oponou, kterou žádná z televizí pravidelně v neděli dopoledne nevysílá a která bývá, podle mého názoru, neprávem dosti opomíjená klasickými fanoušky.

Řeč je o spoustě techniků a inženýrů ze všech možných odvětví průmyslu, kteří zapáleně pracují na přípravě závodních vozů, na jejich vývoji a kteří posunují veškeré hranice technologií. Práce těchto lidí určuje směr, kterým se celý tento svět ubírá.

Tím se dostáváme k původní myšlence. Po celé 3 roky studia (Bakalářské studium) se postupně na základní, všeobecné znalosti získané v prváku o jednotlivých prvcích automobilu, nabalují další a další informace, které postupně tvoří celou komplexni problematiku. Studuji např. Technologie Podvozku (Chassis Engineering), což zahrnuje veškerou problematiku od pneumatik, přes ráfky kol, geometrii až po volant a brzdy, dále Aplikovanou Matematiku, která se zaměřuje na řešení problémů spojených s automotive, jedná se o fluidní dynamiku, termodynamiku, aerodynamiku, pohyb těles, jejich energii, výpočty sil aj. Široce se zabývám studiem materiálů, CAD designu, dálé pohonných jednotek (Powertrain), které mě čekají v příštím semestru spolu se strukturální analýzou. Všechny předměty jsou propojené, takže je krásně vidět jaké má mé studium využití a ja si tak můžu začít dělat představu o tom co by mě v budnoucnu bavilo a čím bych se chtěl zabývat.

Velkým argumentem často bývá, že obor, který studuji se na českých univerzitách studovat nedá, lidé si nedokáží představit jak student na univerzitě tráví čas v dílně rozebíráním motorů, převodovek nebo soustruží či frézuje. Mám na to jen jednu odpověď: „Well, I guess that is difference between the educational systems.“. Na vlastní kůži pociťuji jak je praktická stránka mého studia přínosná, zvedá mé sebevědomí a motivaci. Zároveň velice děkuji nadaci The Kellner Family Foundation za podporu a vůbec umožnění takového studia, bez těchto báječných lidí bych nikdy neměl šanci ničeho z toho co jsem zmínil dosáhnout.