Studium pro život

Testovací jízdy na Silverstone v polovině září, sdílení garáží s jezdci od Porsche, první vlna „overnights“, rozebírání 1.8l 16V motoru z Mazda Miata, druhá vlna „overnights“, přednášky, tutoriály, konzultace prací.

Zhruba tak nějak probíhal první semestr na University of Derby, začal senzací a končil přistáním na zasněženém letišti Václava Havla v Praze (vánoční prázdniny strávené nad dokončováním posledních prací s rovnoměrně prokládanou přípravou na zkouškové a již naběhlý systém „vyspím se, až budu mít hotovo“ byl se snídaní připravenou od maminky „procházkou růžovým sadem“).

Knihovna se s postupně ubíhajícími týdny naplňuje studenty a tak police s knihami zejí prázdnotou, každé zadání práce je však do jisté míry otevřené a je na každém ze studentů, jak ho bude řešit. Tento systém nedává moc času na váhání, a čím dřív si člověk stanoví, o čem bude ve svých pracích psát, tím větší je pravděpodobnost, že nebude muset dělat kompromis. Například při psaní reportu z testování motoru na dynamometru je jednou z možností popis designu spalovací komory motoru a možností docílení efektivnějšího spalování zvyšováním komprese, další varianta je napsat studii o prvních dvou zákonech termodynamiky. Odtud se také odvíjí titulek mého druhého příspěvku.

Náplň sylabu je sice plná šedé teorie, ale tento přístup zase nabízí možnost hlouběji se zaměřit na studium toho, čím by se chtěl člověk později více zabývat. Toto profilování mne také již od samotného začátku dovedlo ke změně oboru, a to na BEng Motorsport Engineering, který nabízí více možností v oblasti studia zaměřeného právě na technologii a vývoj.

Ačkoliv se může zdát, že právě studium je komplikovaná záležitost, se zvládnutým time-managementem a určenými prioritami se k tomu dá stíhat i spousta koníčků a navzdory všem slastem a strastem mi styl výuky ve Velké Británii vyhovuje. Zjišťuji, že stres na mě nepůsobí a nedostatek spánku začínám vnímat jako přítele, co mi dává pár hodin navíc. Ta těžší část přichází ve chvíli, kdy se člověk loučí na letišti s myšlenkami, že se domů vrátí nejdříve za půl roku. Po průchodu terminálem, při čekání na letadlo v bezcelní zóně ve čtyři hodiny ráno, se člověku hlavou promítá spousta myšlenek. A jsou to právě tyto momenty, které podle mého názoru dělají zahraniční studium unikátní.