O MOOCs: Projekty, praxe a perspektiva

Už je to nějaký pátek co jsem dokončil svůj první MOOC (z anglického Massive Online Open Course) na Courseře. Myslím, že je tedy na čase se zamyslet nad tím, co jsem se naučil a co za kurzy si určite vybrat a také se pokusím přidat nějaké tipy a doporučení.

Nejlepšími kurzy ale určitě byly Analýza sociálních sítí od University of Michigan od Johns Hopkins University, Analýza dat a Výpočetní techniky analýzy dat od Stanfordské Univerzity Machine Learning a od MIT Věda neurčitosti, úvod do pravděpodobnosti. Na mých stránkách, jakublangr.com, jsem je potom kompletní list kurzů, které jsem dokončil, recenze, skóre a jakési hrubé „naučené dovednosti“.

Nejlepší praktiky
Myslím si, že jsou 3 základní strategie pro dokončení kurzu MOOC. Základní poznatek je, že většina lidí co nedokončí MOOC jej nedokončí ne proto, že by neměli dostatek schopností nebo inteligence, ale proto, že prostě nemají čas. Takže největší nepřítel je nedostatek vytrvalosti. Abyste pokořili tohoto soka musíte:

1.    Rychle odhadnout časovou náročnost kurzu
Ještě dnes si pamatuju ten extrémně zajímavý kurz o konvexní optimalizaci od Stanfordu, který jsem chtěl dokončit, ale bohužel jsem nemohl. Už od začátku jsem neměl čas, protože už takhle jsem navíc dělal jeden MOOC (nebo dva?). Brzy jsem si uvědomil, že tohle je náročný MOOC a vyžaduje velké množství času. Musel jsem tenhle kurz rychle ukončit, protože když neberete každý kurz vážně, tak pravědpodobně žádný nedokončíte.

2.    Dodržovat sebou stanovené cíle
Ale tohle taky znamená, že se musíte (pro sebe) odhlásit z kurzů, které víte, že nedokončíte. Snad díky tomu také budete mít respekt k těm kurzům, které jste se odhodlali, že uděláte.

3.    Dodržovat deadliny, stanovit si základní ukazatele
Myslím, že je důvod, proč jsem dokončil jen jeden kurz na Udacity: protože tam nejsou žádně deadliny. (Teda pokud nepočítáte to, že nyní musíte za každý měsíc platit.) Deadliny vám pomáhají dokončit věci, protože to musíte udělat teď (aspoň část) nebo je kurz ztracen. Všechny hlavní platformy teď mají nějakou obdobu, tak tenhle fakt berte jako pozitivum a řiďte se jimi.

Ukazatele jsou také velice užitelečné: byly kurzy (hlavně ty o analýze sociálních sítí), kde jsem věděl, že chci vyznamenání, protože jsem chtěl doopravdy látce porozumět. A pak jsou kurzy, kde jsem chtěl jen mít základní poznatky a tak jsem se jen díval na přednášky. Obecně bych tedy doporučil: rychle se rozhodněte, co od kurzu chcete a dodržte to.

Obecně si myslím, že MOOC zásadně změní podobu vzdělávání (kvůli důvodům, které si zaslouží vlastní příspěvek), pokud se jim podaří se nějak smysluplně začlenit do lidských životů. A už existuje spousta zajímavých iniciativ jako například ta od Baracka Obamy, která pomáhá učitelům v profesním rozvoji. Ale momentálně MOOC jsou hlavně pro lidi, co jsou ochotni obětovat trochu sociálního života kvůli novým dovednostem (stojí to za to). I přesto, že nepochybuji, že existují výjimky, tak se zdá, že většina lidí co znám (a online statistiky tohle potvrzují) jsou příliš zaneprázdnění dokončit tyhle kurzy.

Doufám, že tohle bylo přínosné. A jako vždycky, ocením jakoukoliv reakci. Kontakty jsou na jakublangr.com.