Červnové ohlédnutí

Je červen, další akademický rok na KMH mám úspěšně za sebou a mohu se tak ohlédnout za svým jarním semestrem, který byl tak pestrý, jako všechny předchozí. Během května dorazilo do Stockholmu neobvykle teplé počasí, a jako většina Švédů, i já jsem si slunečné dny náležitě užil. Bylo to vlastně poprvé za celé mé studium, co jsem zažil ve Stockholmu takovéto letní počasí! Ovšem užíval jsem si nejen slunce, ale také studia, koncertů a mnoha dalších aktivit, kterými jsem trávil posledních několik měsíců.

Na úvod bych zmínil svou diplomovou práci, na které již v tomto roce intenzivně pracuji. Jak už jsem psal ve svém minulém příspěvku, téma „nahrávání a živé ozvučení akordeonu“ je doposud natolik neprobádanou oblastí, že mi práce jde poměrně snadno a rychle. Velkou část textu jsem napsal již v tomto semestru a nyní mě čeká nejdůležitější – praktická část. Ta zahrnuje hlavně spoustu experimentování s akordeonem a mikrofony ve studiu. S takovými pokusy jsem započal již během jara na KMH v prostředí školních profesionálních nahrávacích studií, které mi nabízejí maximální komfort a ideální podmínky, v jakých nemá člověk to štěstí pracovat každý den. Avšak s touto experimentální částí jsem zatím stále na začátku, a tak jednou z mých hlavních pracovních náplní tohoto léta je právě má diplomová práce. Věřím, že na konci mého hudebního a akustického bádání budu daleko blíže k dosažení ideálního zachycení a reprodukce zvuku akordeonu. Výsledky této práce mi velmi pomohou v další tvorbě a práci, a snad pomohou i ostatním akordeonistům a hudebníkům, kteří se s danou prací seznámí.

Můj jarní semestr nebyl samozřejmě jen o psaní této diplomové práce, ale přinesl mi také řadu ryze hudebních zážitků v podobě nových hudebních projektů a odehraných koncertů. Absolvoval jsem několik školních koncertů, kde jsem hrál jak sám, tak s akordeonovým triem. Také jsem měl možnost hrát například mimoškolní sólový recitál v kostele nedaleko Stockholmu, kde jsem představil vrcholné akordeonové skladby, které jsou stále pro běžné publikum něčím zcela novým. A samozřejmě jsme také hráli koncerty s naším duem Rydén & Řehák. A právě naše duo čeká v příštím akademickém roce velice zajímavé hraní. Jak jsem již zmiňoval minule, já a cellista Johannes Rydén jsme uspěli s naším projektem „Musik jorden runt“ a máme šanci tento náš nový program prezentovat veřejnosti v zastoupení jednoho z největších kulturních domů ve Stockholmu – Musikaliska. Již nyní máme několik nabídek na provedení našeho programu a už koncem tohoto léta budeme hrát náš první velký koncert s tímto projektem, který je určen sice převážně pro děti, avšak věřím, že nudit nebude ani dospělé publikum. Zároveň vidím, jak takovéto nezávislé projekty mohou dobře fungovat se státními institucemi, jakými jsou například školy. V České republice je podobných projektů minimálně, a proto přiznávám, že mám určitou ambici projekt takového rázu v nejbližší možné době v Čechách zrealizovat.
http://www.musikaliska.se/lansmusiken-i-stockholm/utbud-20182019/musik-jorden-runt-6-12-ar.

Pokud jde o moje plány na léto, hodlám vytvořit přes letní prázdniny několik nahrávek a hudebních videí, vybrat nový repertoár a promyslet si, do jakých nových hudebních projektů bych se mohl v příštím roce pustit. Dokonce jeden menší, ale velmi inspirativní projekt s názvem „Aerial“ jsem ve Stockholmu vytvořil nedávno. Byla to nová spolupráce se španělskou zpěvačkou Paulou Calbet, se kterou jsme sestavili populárnější, avšak originální hudební program, který je v této kombinaci, zpěv a akordeon, velmi neobvyklý. Na tomto projektu jsem si ve velmi krátké době (1-2 měsíce) vyzkoušel celou řadu činností. Od sestavení vlastního programu a výběru skladeb, přes jejich úpravu pro akordeon a zpěv, sjednávání a organizování koncertu, na kterém jsme tento náš program provedli, až po jeho propagaci. Koncert se konal v jednom ze slavných hudebních klubů v samém centru Stockholmu. Některé skladby z našeho programu jsme také nahráli a vydali, a tak jsem měl možnost si vyzkoušet i kompletní proces tvoření nahrávky – od vlastního nahrávání, přes mix a mastering, až po vydání hudby a její distribuci v online obchodech. Jsem nesmírně rád, že jsem se již před několika lety začal zajímat i o tyto „techničtější věci“, které je, dle mého názoru, potřeba znát a nespoléhat se pouze na samotnou hru na nástroj. Myslím si, že všechny takovéto věci tvoří komplexní balíček dovedností, které nám hudebníkům pomáhají k realizaci našich uměleckých nápadů. Já, jakožto akordeonista – někdo, kdo nemá možnost získat stálé místo v orchestru, tak jako řada tradičních nástrojů, se snažím právě uvažovat tímto způsobem a snažím se realizovat nové věci z vlastní iniciativy. Akordeon je nástroj, který toho má stále hodně před sebou a je zde spousta nových a neobjevených cest, kterými se mohu dát, a je pouze na mně, jaké nové projekty v budoucnu s tímto nástrojem vytvořím, ať už ve Švédsku, Česku, či kdekoliv jinde ve světě. Cesta je otevřená! Přeji krásné léto všem!