Naši stipendisté| Petr Maňas| Prvákův pohled na The University of Edin...
20. února 2017 Petr Maňas

Prvákův pohled na The University of Edinburgh

První semestr spolu s první várkou písemek jsou za mnou a já mám konečně pocit, že se mohu podělit o své pocity a zkušenosti z té akademické stránky the University of Edinburgh.

Jelikož se nechci dostat do stereotypu, kdy bych psal jen o věcech, které se mi staly či mě nějak zaujaly, a naopak bych chtěl sdílet spíše praktické "tipy a triky" a poznatky, tento blog zřejmě bude do jisté míry vypadat jako recenze. Každopádně doufám, že snad pomůže komukoliv, kdo zvažuje přímo Edinburgh nebo podobné britské školy.

Obzvláště se budu zaměřovat na organizaci mých kurzů, kolik mi každý přibližně vezme času, jak jsou vlastně složité a jak mohou IB (International Baccalaureate) nebo A-levels (britská maturita) pomoci.

Organizace předmětů - mimo školu
Jedna z věcí, která mě nadchla hned na začátku mého studia, byla perfektní organizace (nebo alespoň skoro perfektní).

Škola nabízí spoustu služeb pro své studeny, a to jak "on-demand"- musíte přijít někam do kanceláře nebo napsat email - tak přímo dostupné studentům. Co se týče těch "on-demand" služeb, student si může říct v podstatě o cokoliv (rozumného, samozřejmě), ať už jde o změnu tutorialu či workshopu, nebo dokonce celého předmětu (pokud ovšem se nesnaží přejít třeba z politologie na informatiku ve čtvrtém ročníku) a samozřejmě tak lze řešit i různé technické/finanční problémy. Co je však skvělé, že některé z těchto akcí můžu udělat i já sám; například si mohu právě teď změnit svou skupinu na tutorial stiskem tlačítka, pokud mi třeba nevyhovuje můj stávající vyučující.

Škola má mimo jiné také skvělý nástroj na vybírání předmětů a zkoumání předběžných rozvrhů. Většina kurzů má také svoji vlastní webovou stránku, kde člověk může najít v podstatě vše od slajdů z lekcí přes syllabus a zadanou práci po doporučené knihy a další materiál. Obzvláště skvělé je taky to, že většina z tohoto je veřejně dostupná, nejen pro studenty univerzity.

Organizace předmětů - ve škole
V hodinách tomu co se organizace týče, není nijak jinak, naopak bych řekl, že jsou často ještě lépe organizované. Například mé dosavadní kurzy matematiky vždy následovaly předem připravený a detailně popsaný plán, který byl samozřejmě dostupný i studentům, takže když by někdo náhodou pár dnů chyběl, tak by neměl nejmenší problém si vynechanou látku doplnit a nemusel by si opisovat poznámky od spolužáka.

V případě, že něco z hodiny či učebnice někomu není jasné, se student může zeptat všech ostatních studentů a většinou několika učitelů na webovém fóru Piazza. Celý systém je anonymní pokud student sám nechce sdílet své jméno a otázku i odpověď vidí všichni spolužáci, což je z vlastní zkušenosti ohromně užitečné.

Pokud i Piazza selže, student může u většiny předmětů chodit na tzv. PALs (Peer-Assisted Learning), kde se může ptát na otázky druháků či i starších studentů, kteří ten samý kurz již absolvovali. Tyto skupiny teď považuji u některých předmětů za naprosto nepostradatelné.

Tahle všechna řešení jsou důležitá hlavně proto, že na většinu kurzů chodí 200 a více lidí, což znamená, že zkrátka nelze za hodinu odpovědět na všechny jejich otázky a když se na něco zeptá naopak učitel, tak to je také v podstatě nemyslitelné. Právě tento problém proto škola řeší platformou TopHat, která umožňuje učiteli zeptat se na nějakou otázku, nechat postupně všechny studenty na ni online odpovědět a potom se podívat na výsledek. Například oba moje kurzy matematiky jsou na tomto systému v podstatě založeny a učitel se během každé hodiny zeptá v průměru tak na 5 otázek, u každé nechá studenty diskutovat o odpovědi a následně vysvětlí, která odpověď je správně a proč.

Práce, náročnost a čas
Ještě na střední mi všichni říkali, že si mám užívat posledních chvílí volna, protože na výšce to prý bude daleko horší. Na některých asi určitě, ale tady spíše ne. Nad každým kurzem musím týdně strávit řádově mezi 3 a 7 hodinami času, když do toho počítám i lekce, což sice může znít jako docela dost, ale když vezmeme v potaz, že každý semestr teď mám 4 kurzy, tak to není vůbec zlé.

Největší rozdíl mezi střední a univerzitou je asi přesun váhy z hodin/lekcí na studium doma. Denně nemám nikdy více než 3 hodiny školy - to se mi na Open Gate nepovedlo ani v ty nejkratší dny v sekundě. Na druhou stranu potom musím třeba 3-4 hodiny pracovat večer a během dne, protože pokud do některých kurzů ten čas opravdu nevložím, tak můžu mít velice jednoduše problém -matematika se za týden nedá našprtat.

Toto všechno souvisí s jedním velkým "problémem": na výšce můžete dělat v podstatě opravdu, co chcete. Sice to zní hodně jako výhoda, ale jen v případě, že s tím člověk umí zacházet, protože příliš veliké množství volného času je zkrátka nebezpečné. Právě s tím jsem měl ze začátku taky problém, ale postupně jsem se naučil svůj čas směřovat vůči těm užitečnějším věcem, jako třeba že si dělám práci dopředu, učím se nějaký programovací jazyk, pracuju na vlastním projektu a zkrátka dělám to, co mě zajímá, aniž by mě škola jakkoliv omezovala.

Důležitost IB apod.
V tomhle bodě to už asi zní, jakoby to všechno vlastně bylo hrozně jednoduché a jakákoliv příprava dopředu byla úplně zbytečná, ale právě naopak! Právě díky IB a přípravě ještě ze střední mám teď takové pomyslné "leháro"- tím rozhodně nemyslím, že bych se flákal, ale spíše že se nemusím učit od rána do večera a stále vše zvládám.

Samotné koncepty a "soft skills" jsou ohromně důležité, jako třeba schopnost se efektivně připravovat na písemky, doslova umění psát eseje na témata, kterým ještě třeba ani moc nerozumíte nebo prostě lepší kritické a analytické myšlení.

Ale rozhodně nejen to, protože mnoho univerzitních kurzů probírá stejnou nebo velmi podobnou látku jako jejich IB ekvivalenty. Například IB Matematika HL mi dala dobrý základ ve vektorech, které byly naprosto klíčové v mém prvo-semestrovém kurzu Lineární algebra, a ještě daleko lepší základ v derivacích, integracích atp., což beru tento semestr. Kromě matematiky jsem ale slyšel i od mnoha ostatních, že toto platí i pro spoustu dalších kurzů, jako třeba fyzika, psychologie nebo ekonomie.

Ve shrnutí
Můj první univerzitní rok zatím probíhá skvěle, organizace kurzů na mé škole je vynikající a množství práce velmi zvladatelné. Jelikož už jsem mluvil s několika třeťáky a čtvrťáky, co také studují Informatiku, nedělám si iluze, že by to takhle bylo navždy; naopak, ve třetím roce se to prý velmi změní. Proto si myslím, že nejdůležitější pro mě v tuto chvíli je využít prvních dvou let naplno, aby mě ty následující dva nepoložily. Výsledek mi ale samozřejmě poví až čas.

 

Všechny blogy

25. června 2020

Poslední rok v Edinburghu

Před čtyřmi lety jsem se pomalu připravoval na moji první cestu za studiem do Edinburghu a...

Více
28. února 2020

Přesnost v kuchyni

Vždy jsem byl velkým fanouškem přesnosti a konzistentnosti. Právě proto nejspíš tak tíhnu k...

Více
29. listopadu 2019

Cesta za diplomem

Více jak polovina mých univerzitních let je za mnou a začíná to být docela vážné. Učím se vážně...

Více
29. listopadu 2019

Cesta za diplomem

Více jak polovina mých univerzitních let je za mnou a začíná to být docela vážné. Učím se vážně...

Více
7. srpna 2019

Znovuobjevená láska pro piano

Na piano jsem začal hrát ještě jako malý chlapec v městečku na...

Více
28. února 2019

Univerzitní kredity za stavění Lega

Každý semestr mám příležitost objevit nové předměty, a i když...

Více
15. listopadu 2018

Je to těžké, ale fajn

Právě v tuto chvíli na mě z vedlejšího okna na mé obrazovce zírá obří stěna assembly kódu....

Více
27. června 2018

Má univerzita vůbec smysl?

Druhý rok univerzity je za mnou, zbývají mi téměř tři měsíce...

Více
28. února 2018

Lukostřelba: Neočekávaný koníček

Je tomu něco málo přes rok, když jsem poprvé vyzkoušel lukostřelbu...

Více
15. listopadu 2017

Nový rok, nové výzvy

Tento rok se věci daly do pohybu daleko rychleji než ten minulý. Během Welcome Weeku jsem toho...

Více
3. července 2017

Konec prvního roku

Školní rok se chýlí ke konci, já se vracím domů a před sebou mám přes tři měsíce času, se kterými...

Více
20. února 2017

Prvákův pohled na The University of Edin...

První semestr spolu s první várkou písemek jsou za mnou a já...

Více
14. listopadu 2016

Podle mých představ

Přestože jsem tady už více jak měsíc, stále mám občas problém vstřebat to, že jsem uspěl -...

Více
Zpět na hlavní stránku