30. června 2019 Adam Rektor Polánek

St Camdrews?

Asi nejčastější otázkou, kterou po návratu domů z Británie dostávám, je „tak co ten Brexit?“ A já nikdy nevím, jak odpovědět. Situace kolem vystoupení z Evropské unie zůstává tak absurdní, že ji, i přes snahu, nestíhám sledovat. Země, která byla u vzniku moderní parlamentní demokracie, je už třetím rokem paralyzována volbou vystavěnou na lžích. Brexit zastiňuje všechna ostatní témata: podfinancované NHS (zdravotnictví), krizi bydlení, globální oteplování, reformu školství.

Jedním z dopadů Brexitu, o kterém se tolik nemluví, je na chod a financování univerzit. Většina britských univerzit musí od referenda dělat škrty v rozpočtu a proto se od roku 2016 propadá na mezinárodních žebříčcích. Například Cambridge je nově na 7. místě, což je nejhorší výsledek v historii univerzity. Věřím, že se podaří tento trend zvrátit, je ale ironií, že rozhodnutí, které mělo Británii vrátit ‘suverenitu’ a ‘sebevědomí’ má za následek propad v akademické excelenci, která je na Británii po staletí ceněná.

Téma univerzitních žebříčků je v Británii vždy aktuální. Akademici i studenti je sledují, doufají, že právě jejich instituce si polepší. Jedním z nejsledovanějších na národní úrovni je žebříček the Guardian, který vychází každý rok. Když vyšel letošní s informací, že St Andrews je považován za 2. nejlepší univerzitu ve Velké Británii - a tím poprvé po letech poráží Oxford - ještě tentýž den naše ředitelka poslala oslavný email všem studentům. Moji spolužáci odkaz nadšeně sdíleli na sociálních sítích. S ‘pádem’ Oxbridge ještě ten den začali vymýšlet nová jména spojující první dvě univerzity: ‘St Camdrews’, ‘Anbridge’, a další.

Mám za St Andrews radost, zároveň jsem ale ohledně žebříčků skeptický. Každý má trochu jinou metodiku - jeden měří spokojenost studentů, další řadí univerzity podle průměrného platu absolventů. Důležité je vědět, na co se který řebříček zaměřuje. Navíc jsou univerzity zvlášť rozdělené podle předmětů: Dundee je proto podle the Guardian 29. celkově, ale 15. v lingvistice. Co tím chci říct je, že každý žebříček je jiný. Kvalita univerzity nezaručí kvalitu oboru a naopak, a všechna hodnocení je třeba brát s rezervou. I když je zvyklostí univerzity vybírat a obecně považovat podle jejich zařazení, studium na univerzitě v Británii je z velké části to, co tabulka nevypoví. Například jak přívětivé ke studentům je město, kde se univerzita nachází, z jakého společenského a hodnotového prostředí jsou ostatní studenti, jak nápomocní jsou vyučující. 

S dokončením 2. ročníku jsem přesně v polovině mého studia na St Andrews, a zatím jsem moc spokojený. Kvantifikovat mé dojmy nedokážu.

 

Zpět na hlavní stránku