Naši absolventi| Lukáš Mácha| Velká rozhodnutí aneb další cesta za dob...
28. února 2020 Lukáš Mácha

Velká rozhodnutí aneb další cesta za dobrodružstvím?

Je to až neuvěřitelné, že už jsou to čtyři co jsem byl ve “čtvrťáku” na průmyslovce v Táboře a připravoval se na maturitu. Zkouška dospělosti však nebyla jediným životním zlomem toho roku. Vedle finalizování maturitní práce a šprtání všech maturitních okruhů, jsem byl nucen (né snad proti své vůli) rozhodnout o svém budoucím vzdělávání. Jet po vyjetých kolejích a následovat tak strategii ostatních spolužáků a zvolit si studium na ČVUT nebo VUT? A nebo to zkusit jinak, neomezovat se a možná i trochu zariskovat? Jak je vám všem jistě jasné, šanci studia v zahraničí jsem musel využít.

Nyní, o čtyři roky později je přede mnou poslední semestr bakalářského studia na britské univerzitě, a pokud vše dobře dopadne, za pár měsíců odevzdám svou bakalářskou práci a odpromuji s titulem BEng (= Bc.). Opět, stejně jako před čtyřmi roky, se ale ocitám před zásadní otázkou. Co dál? 

Možnosti jsou dvě. Buďto pokračovat ve studiu a nebo nastoupit do práce. Už teď vám mohu říci, že zvažuji obě. Která nakonec zvítězí je ale ještě nejasné. Jelikož zde nechci vypisovat všechny univerzity a firmy, které mám v hledáčku, pokusím se v tomto příspěvku nastínit jaké jsou možnosti, pro absolventy bakalářského studia v Anglii obecně. 

Tak tedy první možnost - nástup do práce. V Anglii je běžné, že čerství absolventi bakalářského studia nastoupí ihned do práce na specializované pozice v rámci tzv: “grad scheme” nebo na normální plný úvazek, aniž by měli potřebu (nebo to od nich zaměstnavatelé snad dokonce vyžadovali) dodělávat si magisterský titul (jako tomu bývá v ČR). Například jeden z mých spolužáků nastoupil hned po promoci do Renault Sports na pozici tzv. “Wind Tunnel Project Engineer”, aniž by si musel dodělávat inženýrský titul. Možnosti a šance na dobré uplatnění a úspěch tu skutečně tedy jsou. 

Další možností je získání titulu PhD. Ano, možná to může znít divně, ale v Anglii to není nic neobvyklého. Titul PhD skutečně můžete získat pouze coby bakalář. Někdy bývá studium na PhD koncipováno ale i tak, že mu předchází tzv. MPhil course, což je v podstatě takový “nultý ročník”, který simuluje magisterské studium a připravuje tak na zmiňované PhD. Tento způsob studia se tak stává jedinečnou možností pro ty, kteří už mají dostatečně jasno o jejich odbornosti, a chtějí se angažovat v hlubším výzkumu v oblasti daného zájmu. 

Další možností je magisterské studium, které se jeví jako nejpřirozenějším vyústěním studia dosavadního. Velmi často slýchám (především od svých českých kamarádů a rodiny) věty typu “Tak když už budeš mít bakaláře, tak to půjdeš i na inženýra, ne? To by byla škoda to nedokončit.” apod. Až jsem, i když mírně, rozladěn ale zároveň i inspirován tímto pohledem na věc, začal zkoumat možnosti magisterského studia v Anglii. Do popředí mého zájmu se dostaly Loughborough University (obor Automotive Engineering), University of Bath (tentýž obor) a Cranfield University (obor Advanced Motorsport Engineering). Kvalitu těchto univerzit a jejich akademickou reputaci nechám na čtenářích, pokud se o ně zajímají, a místo toho stručně shrnu sylabus těchto kurzů.

Automotive Engineering v Loughborough a Automotive Engineering v Bath - stejné názvy, ale mírně odlišné oblasti zájmu. Zatímco výzkum v Loughborough se mimo jiné zaměřuje zejména na hybridní technologie, integraci systému, kalibraci, autonomní vozidla je tedy více zaměřený na „elektrifikovanou“ stranu automobilového inženýrství, program magisterského studia v Bath pokrývá aspekty technologie motorů a pohonných jednotek, přeplňování motorů, dynamiky a aerodynamiky vozidel, a celkově je tedy více zaměřen na motorovou část vozidla. Třetím magisterským programem, který mě VELICE oslovil je Advanced Motorsport Engineering na Cranfield University. Jedná se o specializovanou postgraduální univerzitu (na Cranfieldu se neučí žádné bakalářské kurzy) s vlastním letištěm pro specializované kurzy Aerospace a Aeronautics, což z něj dělá zcela výjimečné místo pro studium. Magisterský program na Cranfieldu se skládá ze strukturální analýzy, elektroniky a sběru dat z řídící jednotky vozu, dynamiky a aerodynamiky vozidel a mnoha dalších. Studium MSc Advanced Motorsport Engineering na Cranfieldu se dá považovat za “first class ticket” do soutěží jako Formule 1 nebo WEC.    

Nuže tedy, karty jsou rozdány, kostky jsou vrženy a mně nezbývá než čekat, co mi následující měsíce a případné odpovědi na podané přihlášky a rozeslané životopisy přinesou. 

 

Všechny články

6. srpna 2020

Změny plánu a Online Learning

Závěrečná fáze mého studia na britské univerzitě v Derby byla...

Více
28. února 2020

Velká rozhodnutí aneb další cesta za dob...

Je to až neuvěřitelné, že už jsou to čtyři co jsem byl ve “čtvrťáku”...

Více
5. prosince 2019

O praxi

Po roce stráveném v automobilce Jaguar Land Rover, nebyl návrat na univerzitu úplně nejrůžovější,...

Více
5. prosince 2019

O praxi

Po roce stráveném v automobilce Jaguar Land Rover, nebyl návrat na univerzitu úplně nejrůžovější,...

Více
27. června 2019

Můj rok v praxi

Jen těžko se dá uvěřit, že je to už rok, co jsem začal pracovat ve společnosti Jaguar Land...

Více
27. února 2019

Elektrifikace v automobilovém průmyslu

Každý si je zcela jistě vědom rychle rostoucího trhu elektrických...

Více
9. listopadu 2018

Jaguar Land Rover

V Jaguar Land Roveru (JLR) jsem začal 25. června 2018 týdenním „Induction“ v hotelu Chesford...

Více
28. června 2018

Pracovní stáž

U studentů ve Velké Británii je velice populární, aby si v polovině svých studií odpočinuli...

Více
27. února 2018

Boj s jednotkami

První semestr plný podvozků, konstruování v SolidWorks a Aplikované matematiky, zakončen v...

Více
15. listopadu 2017

Tak trochu nevšední studium

Velice často slýchávám od lidí otázky typu: „Co že to vlastně...

Více
3. července 2017

A je po!

Od té doby, co jsem se přestěhoval do Spojeného království, plný očekávání a nervozity, jíž...

Více
22. února 2017

Studium pro život

Testovací jízdy na Silverstone v polovině září, sdílení garáží s jezdci od Porsche, první vlna...

Více
8. listopadu 2016

Polovina prvního semestru za mnou

Sedmý týden končí, což znamená, že nám zbývá už jen pět týdnů...

Více
Zpět na hlavní stránku

Probíhá ověření zadaných údajů. Nezavírejte, prosím okno prohlížeče a vyčkejte na dokončení.