5. prosince 2019 Lukáš Mácha

O praxi

Po roce stráveném v automobilce Jaguar Land Rover, nebyl návrat na univerzitu úplně nejrůžovější, přece jen pracovní režim je podstatně odlišný od toho studentského. A upřímně řečeno, pracovní tempo a každodenní pravidelný režim, má, i když to pro někoho může znít absurdně, něco do sebe. Proto pokud by se mne někdo zeptal, zda bych mu doporučil roční stáž ve firmě, určitě bych tak učinil, a to především z následujících důvodů.

Přijetí na stáž je v podstatě přijetí na pracovní pozici v daném oboru, a proto je skvělou příležitostí pro nabytí zkušeností a rozšíření znalostí. Člověk (resp. student univerzity) tak má možnost jednak získat představu o tom, jaké to je pracovat jako zaměstnanec na plný úvazek a jednak má úžasnou příležitost setkat se s novými lidmi se stejnou oblastí zájmu. Nutno podotknout, že přechod z univerzitního života do pracovního byl pro mne mnohem jednodušší než nyní přechod zpět z pracovního života do univerzitního. I když je možné, že si člověk (coby student) během týdne může odpočinout a vstát třeba ve středu ráno po sedmé, nebo i déle, rutina, kterou jsem si při stáži zaběhl mi vyhovovala více. Brzké ranní vstávání a večerní zalehnutí do postele podmíněné pevnou pracovní dobou,  mi překvapivě vyhovovalo mnohem více než současné dlouhé noci strávené nad bakalářkou a dalšími úkoly.

Rád bych zmínil dvě věci, které jsem si z praxe odnesl, a které mi bezesporu velmi pomohou v absolvování posledního ročníku na univerzitě. Za prvé je to zlepšená organizace času a schopnost zvládat více priorit současně. I když jsem měl již zkušenost se zvládáním více úkolů najednou z předchozího studia, není to úplně stejné jako řízení nebo spolupráce na více projektech ve firmě, což vyžaduje vyšší úroveň „time managementu“. Proto pokud tyto řádky čte někdo, kdo uvažuje o absolvování roční praxe, určitě tak zvažte jak přínos zkušeností z oboru, tak rozvíjení tak zvaných „transfarable“ dovedností, které zaměstnavatelé zajisté oceňují a jejich demonstrace je většinou i součástí přijímacího řízení.

Jak jsem již zmínil, letos absolvuji poslední ročník bakalářského studia na University of Derby. Proto je na místě zmínit se o mém bakalářském projektu (resp. bakalářské práci), už jen z toho důvodu, že toto téma je nejčastějším předmětem diskusí mezi studenty posledních ročníků. Zadání mé bakalářské práce znělo relativně prostě - vyberte si něco, co můžete důkladně prostudovat (něco, o čem je napsáno velké množství literatury), analyzujte a vyplňte mezery. Mé zkoumání oblasti motorsportu a snaha pokusit se najít dosud neprobádané oblasti vypadaly ze začátku jako nereálný úkol. Už jen z toho důvodu, že Velká Británie se dá považovat za kolébku motorsportu a všechny jeho aspekty již byly dopodrobna prostudovány. Naštěstí však existuje téma, které si získalo velkou pozornost a je přenosným rozvojovým problémem jak pro motoristický, tak pro automobilový průmysl. Tímto tématem jsou hybridní elektrická vozidla. Dovolte mi uvést pár vět z historie. 
Původ elektrických hybridních vozidel sahá do roku 1900, kdy Ferdinand Porsche představil své Lohner Porsche. První hybridní elektrické vozidlo, které mohlo být poháněné jak z baterie, tak ze spalovacího motoru Daimler o výkonu 2,5 hp. Podle časopisu Motorsport Magazine bylo prví nasazení hybridního elektrického vozidla do motorového sportu v roce 1998 v Le Mans, tímto vozem byl Panoz Q9. Stejný zdroj dále dodává, že Formule 1 zavedla nástup hybridní technologie v roce 2009 systém schopným znovu využít jinak ztrátovou kinetickou energii známý jako KERS. Rokem, který je považován průlomovým pro hybridní technologie v motoristickém sportu, se však stává rok 2012. V tomto roce byly hybridní pohonné jednotky nasazeny v závodech na dlouhé vzdálenosti série Le Mans v automobilech Audi a Toyota LMP1. Současný vývoj hybridních pohonných jednotek je podporován hlavně z hlediska jejich potenciálu ke zvýšení účinnosti, snížení spotřeby paliva a snížení produkce výfukových emisí. Hybridní pohonné jednotky představují kompromis mezi nevýhodami plně elektrických vozů, jako je například kratší dojezdová vzdálenost nebo relativně delší doba nabíjení v porovnání se spalovacími vozy, na druhou stranu však poskytují výše již zmíněné benefity redukce emisí a zlepšení jak účinnosti vozu tak spotřeby paliva.  
Na základě letní praxe, kterou jsem absolvoval v České republice, ve ŠKODA Motorsport,  jsem se svou vedoucí stáže Andreou Hlaváček dohodl, že budu svou bakalářskou práci směřovat na vývoj hybridní pohonné jednotky pro vozidla soutěžící v závodech World Rallye Championship 2. Regulace pro mateřskou sérii WRC 2 závodů, kterou je WRC, mistrovství světa v rallye, pro rok 2022 totiž slibují zavedení hybridních technologií. Má práce bude tudíž sloužit jako odrazový můstek pro vývojáře ve společnosti ŠKODA, v případě, že se FIA ​​rozhodne hybridní technologie v budoucnosti zavést také ve WRC 2.

 

Všechny články

6. srpna 2020

Změny plánu a Online Learning

Závěrečná fáze mého studia na britské univerzitě v Derby byla...

Více
28. února 2020

Velká rozhodnutí aneb další cesta za dob...

Je to až neuvěřitelné, že už jsou to čtyři co jsem byl ve “čtvrťáku”...

Více
5. prosince 2019

O praxi

Po roce stráveném v automobilce Jaguar Land Rover, nebyl návrat na univerzitu úplně nejrůžovější,...

Více
5. prosince 2019

O praxi

Po roce stráveném v automobilce Jaguar Land Rover, nebyl návrat na univerzitu úplně nejrůžovější,...

Více
27. června 2019

Můj rok v praxi

Jen těžko se dá uvěřit, že je to už rok, co jsem začal pracovat ve společnosti Jaguar Land...

Více
27. února 2019

Elektrifikace v automobilovém průmyslu

Každý si je zcela jistě vědom rychle rostoucího trhu elektrických...

Více
9. listopadu 2018

Jaguar Land Rover

V Jaguar Land Roveru (JLR) jsem začal 25. června 2018 týdenním „Induction“ v hotelu Chesford...

Více
28. června 2018

Pracovní stáž

U studentů ve Velké Británii je velice populární, aby si v polovině svých studií odpočinuli...

Více
27. února 2018

Boj s jednotkami

První semestr plný podvozků, konstruování v SolidWorks a Aplikované matematiky, zakončen v...

Více
15. listopadu 2017

Tak trochu nevšední studium

Velice často slýchávám od lidí otázky typu: „Co že to vlastně...

Více
3. července 2017

A je po!

Od té doby, co jsem se přestěhoval do Spojeného království, plný očekávání a nervozity, jíž...

Více
22. února 2017

Studium pro život

Testovací jízdy na Silverstone v polovině září, sdílení garáží s jezdci od Porsche, první vlna...

Více
8. listopadu 2016

Polovina prvního semestru za mnou

Sedmý týden končí, což znamená, že nám zbývá už jen pět týdnů...

Více
Zpět na hlavní stránku

Probíhá ověření zadaných údajů. Nezavírejte, prosím okno prohlížeče a vyčkejte na dokončení.