Naši absolventi| Lukáš Mácha| Elektrifikace v automobilovém průmyslu
27. února 2019 Lukáš Mácha

Elektrifikace v automobilovém průmyslu

Každý si je zcela jistě vědom rychle rostoucího trhu elektrických vozidel a výhod, která s sebou přináší – eliminované spalování fosilních paliv, tichý chod, který neruší spící sousedy a obecně myšlenka velmi čisté technologie využívané jako dopravní prostředek. V tomto příspěvku bych se rád zaměřil na témata diskuzí, která tento současný trend v automobilovém průmyslu přináší.

Nedávno jsem měl příležitost zúčastnit se semináře Transport for Greater Manchester (TfGM), který se konal na University of Salford, pořádaný samotným primátorem města Manchester Andy Burnhamem. Náš závodní tým Jaguar Land Rover Graduate Racing Team Driven, který mimochodem vyhrál loňský šampionát Greenpower, byl pozván, aby prezentoval svůj vítězný zavoďák vedle prvního plně elektrického vozu od firmy Jaguar Land Rover - Jaguar I-Pace, prezentovaného jedním z populárních dealerů luxusních vozů Williams Group a samotných organizátorů Greenpower.

Ačkoliv cílem bylo poukázat na možnosti elektrifikace dopravy pro samotný Manchester a jeho okolí,  den byl nabitý prezentacemi poskytující odpovědi na různá témata. Diskutovalo se například o potřebných úpravách samotné infrastruktury elektrického vedení nutné k pokrytí narůstajícího počtu dobíjecích stanic, anebo také to, jak jisté společnosti mohou pomoci lidem a podnikům částěčně pokrýt počáteční náklady poskytnutím finančních grantů na nákup elektrických vozidel a dobíjecích stanic. Jednou z posledních, pro mě však nejzajímavějších prezentací bylo představení nejúspěšnějších elektrických vozidel, dostupných na současném trhu, kterou bych čtenářům v následujících řádcích rád přiblížil.

Hlavními parametry při hodnocení byl dojezd, pořizovací cena, doba dobíjení a typ elektrického pohonu. V současnosti existují tři různé typy vozidel, které lze klasifikovat jako plně, či částečně elektrické. Jsou to Plug in Hybrid (PHEV), Mild Hybrid (MHEV) a Fully Electric (EV). Zatímco EV jsou vybavena pouze sadou baterií a elektromotorem, modely vybavené PHEV a MHEV technologiemi mají ještě stále spalovací motor, který je používán jako primární pohonná jednotka. Dojezd plně elektrických vozidel může být v řádu od 100 – 600 KM na jedno nabití, cena začíná přibližně na 700 000,- za základní modely a dobíjecí doba je ovlivněna výkonem dobíjecí stanice, prěvážně však několik hodin do plného nabití. PHEV modely jsou velmi omezené velikostí baterie a obvykle se jejich dojezdová vzdálenost pohybuje mezi 20-40 Km, pořizovací cena začíná na zhruba 500 000,- a dobíjecí doba je v řádu pár hodin. PHEV modely jsou tak skvělou volbu pro jízdy na krátkou vzdálenost a ve městě, své srdce si získaly převážně u Uber řidičů. Nejslabším elektrickým členem co se využití elektrického pohonu týče jsou MHEV modely. Narozdíl od již zmíněných druhů, MHEV používá elektrický pohon pouze při rozjezdech a nízkých rychlostech, jízda čistě na elektrichý pohon není možná. Výhodou je však zlepšená spotřeba a fakt, že baterie se u MHEV modelů dobíjí automaticky při jízdě energií získanou ze spalovacího motoru, a není tak potřeba auto večer napojit na nabíječku.

Zajisté je stále spousta možností pro vylepšení elektrovozů, ať už se jedná o autonomní technologie nebo navýšení dojezdových vzdáleností. Můžeme tak pouze spekulovat, jaké vymoženosti přinese budoucí vývoj. Rychlý růst tohoto odvětví automobilového průmyslu ale také přináší mnohem větší výzvy spojené s úpravami podvozků, řízení, zvýšení bezpečnosti, ale také restrukturalizace odděleních a vysoké investice do vývoje.  

 

Všechny články

6. srpna 2020

Změny plánu a Online Learning

Závěrečná fáze mého studia na britské univerzitě v Derby byla...

Více
28. února 2020

Velká rozhodnutí aneb další cesta za dob...

Je to až neuvěřitelné, že už jsou to čtyři co jsem byl ve “čtvrťáku”...

Více
5. prosince 2019

O praxi

Po roce stráveném v automobilce Jaguar Land Rover, nebyl návrat na univerzitu úplně nejrůžovější,...

Více
5. prosince 2019

O praxi

Po roce stráveném v automobilce Jaguar Land Rover, nebyl návrat na univerzitu úplně nejrůžovější,...

Více
27. června 2019

Můj rok v praxi

Jen těžko se dá uvěřit, že je to už rok, co jsem začal pracovat ve společnosti Jaguar Land...

Více
27. února 2019

Elektrifikace v automobilovém průmyslu

Každý si je zcela jistě vědom rychle rostoucího trhu elektrických...

Více
9. listopadu 2018

Jaguar Land Rover

V Jaguar Land Roveru (JLR) jsem začal 25. června 2018 týdenním „Induction“ v hotelu Chesford...

Více
28. června 2018

Pracovní stáž

U studentů ve Velké Británii je velice populární, aby si v polovině svých studií odpočinuli...

Více
27. února 2018

Boj s jednotkami

První semestr plný podvozků, konstruování v SolidWorks a Aplikované matematiky, zakončen v...

Více
15. listopadu 2017

Tak trochu nevšední studium

Velice často slýchávám od lidí otázky typu: „Co že to vlastně...

Více
3. července 2017

A je po!

Od té doby, co jsem se přestěhoval do Spojeného království, plný očekávání a nervozity, jíž...

Více
22. února 2017

Studium pro život

Testovací jízdy na Silverstone v polovině září, sdílení garáží s jezdci od Porsche, první vlna...

Více
8. listopadu 2016

Polovina prvního semestru za mnou

Sedmý týden končí, což znamená, že nám zbývá už jen pět týdnů...

Více
Zpět na hlavní stránku

Probíhá ověření zadaných údajů. Nezavírejte, prosím okno prohlížeče a vyčkejte na dokončení.