27. února 2018 Lukáš Mácha

Boj s jednotkami

První semestr plný podvozků, konstruování v SolidWorks a Aplikované matematiky, zakončen v lednu dvěma zkouškovými týdny, je již dávno pryč a já už jsem v 5. týdnu druhého semestru. Hlavními tématy tentokrát jsou pohonné jednotky, elektronika včetně systémů řízení motoru a získávání dat a materiálů společně se strukturální analýzou.

To vše zahrnuje ještě jednu výzvu v porovnání s předchozími předměty. Pokud jde o Powertrain Engineering a přesněji potom o přeplňování motorů ve formě Turbochargeru (velké horkem červené turbíny otáčející se rychlostí přes 100 000 ot / min) nebo Superchargeru (každý fanoušek Rychle a zběsile si jistě vybaví přeplňovaný 1970 Dodge Charger R/T Dominica  Toretta) nebo v některých extrémních případech oba způsoby, většina těchto zařízení pochází z Ameriky. Tento fakt s sebou přináší další výzvu, která zpočívá v převodu imperialních jetnotek na metrické, takže si můžete (alespoň v mém případě) lépe představit, jaký výkon je k dispozici. Typickým příkladem, který lze nalézt ve specifikacích turbodmychadel, je mapa kompresoru, kde je vynesen poměr tlaku proti průtoku kompresoru. Logicky bychom očekávali, že Průtok bude mít objemovou jednotku, jako je metr kubický za sekundu, ne však ve světě imperiálních jednotek, kde se v tomto případě měří v librách za minutu [lb / min], ano, stejné slovo „libry“, které se používá jako imperiální jednotka hmotnosti nebo měny jako Britská libra.
 
Dalším příkladem je určování výkonu a stavu motorů pomocí tlaku měřeném ve válcích, kde se někdy (hlavně tedy ve Státech) používá jednotka v podobě centimetrů vakua (nedává to smysl, že), typicky vakuum pro každého, kdo někdy narazil na tento termín mimo anglicky mluvící země znamená prostor, ve kterém železo a peří padají stejnou rychlostí. Opět změna ve Velké Británii, pod pojmem vakuum se rozumí prostor (např. v potrubí), kde je tlak nižší než atmosferický (tj. menší 1 bar), v češtině tak zvaný "podtlak". Matoucí terminologie? Ale kde?
 
Ještě abych nezapoměl, náš Univeritní Formula Student projekt se pomalu dostává do výrobní fáze tak „stay tuned“ pro další příspěvek, ve kterém zhodnotím celoroční snažení a práci spojenou s tímto projektem.

Všechny články

6. srpna 2020

Změny plánu a Online Learning

Závěrečná fáze mého studia na britské univerzitě v Derby byla...

Více
28. února 2020

Velká rozhodnutí aneb další cesta za dob...

Je to až neuvěřitelné, že už jsou to čtyři co jsem byl ve “čtvrťáku”...

Více
5. prosince 2019

O praxi

Po roce stráveném v automobilce Jaguar Land Rover, nebyl návrat na univerzitu úplně nejrůžovější,...

Více
5. prosince 2019

O praxi

Po roce stráveném v automobilce Jaguar Land Rover, nebyl návrat na univerzitu úplně nejrůžovější,...

Více
27. června 2019

Můj rok v praxi

Jen těžko se dá uvěřit, že je to už rok, co jsem začal pracovat ve společnosti Jaguar Land...

Více
27. února 2019

Elektrifikace v automobilovém průmyslu

Každý si je zcela jistě vědom rychle rostoucího trhu elektrických...

Více
9. listopadu 2018

Jaguar Land Rover

V Jaguar Land Roveru (JLR) jsem začal 25. června 2018 týdenním „Induction“ v hotelu Chesford...

Více
28. června 2018

Pracovní stáž

U studentů ve Velké Británii je velice populární, aby si v polovině svých studií odpočinuli...

Více
27. února 2018

Boj s jednotkami

První semestr plný podvozků, konstruování v SolidWorks a Aplikované matematiky, zakončen v...

Více
15. listopadu 2017

Tak trochu nevšední studium

Velice často slýchávám od lidí otázky typu: „Co že to vlastně...

Více
3. července 2017

A je po!

Od té doby, co jsem se přestěhoval do Spojeného království, plný očekávání a nervozity, jíž...

Více
22. února 2017

Studium pro život

Testovací jízdy na Silverstone v polovině září, sdílení garáží s jezdci od Porsche, první vlna...

Více
8. listopadu 2016

Polovina prvního semestru za mnou

Sedmý týden končí, což znamená, že nám zbývá už jen pět týdnů...

Více
Zpět na hlavní stránku

Probíhá ověření zadaných údajů. Nezavírejte, prosím okno prohlížeče a vyčkejte na dokončení.