17. ledna 2019 Daniel Demovič

Volitelné předměty

Ve 3. ročníku již na oboru Engineering nejsou předměty (moduly) společné, studenti si je vybírají podle určitých kritérií, o čemž jsem psal už v příspěvku z června 2018. V podzimním trimestru jsem si vybral všechny 3 nabízené předměty pod hlavičkou Aerospace Engineering, dále jeden předmět ze sekce Mechanical Engineering a jeden předmět ze sekce Economics&Business. Poslední jmenovaný jsem si vybral spíše z donucení, jelikož pro kvalifikaci na titul MEng je vyžadováno během 3. a 4. ročníku absolvovat alespoň 2 předměty právě z odvětví Economics&Business. V tomto článku bych rád přiblížil, co mnou vybrané moduly zahrnují.

Fluid mechanics 1 (Aerospace Engineering) – Tento předmět se zabývá mechanikou tekutin, jež modelujeme jako nestlačitelné (vzduch při nízkých rychlostech, kapaliny…). Jedná se o dvojitý modul, takže pokračuje i v zimním trimestru. V tom podzimním se především zaměřuje na analýzu proudění těchto nestlačitelných tekutin v různých situacích (pomocí komplexních potenciálů, vektorové analýzy a dalších matematických nástrojů). Dále se věnuje zkoumání proudění v mezních vrstvách (při povrchu pevného objektu jenž je obstrukcí pro proudění tekutiny). V zimním trimestru se poté více klade důraz na praktické aplikace (design křídel letadel, aerodynamika pozemních vozidel atd.). Laboratorní experimenty spojené s tímto modulem zkoumají proudění okolo pevných objektů ve větrném tunelu.
Tento předmět je především náročný matematicky, z fyzikálního hlediska jsou probírané jevy celkem intuitivní. Těším se na příští trimestr a probírání praktických aplikací.

Fluid mechanics 2 (Aerospace Engineering) – Zatímco předchozí modul se zabývá nestlačitelnými tekutinami, tento se zabývá tekutinami stlačitelnými. Především se pak jedná o proudění vzduchu při rychlostech srovnatelných s rychlostí zvuku či rychlostech nadzvukových. Probírané jevy jsou o dost překvapivější (méně intuitivní), avšak matematika s nimi spojená je v tomto předmětu o dost jednodušší než ve Fluid Mechanics 1 (k většině příkladů se také používají tabulky hodnot). Jedná se rovněž o dvojitý modul. Teorie a praktické využití jsou zde o něco lépe namixovány.

Thermodynamics and power generation (Aerospace Engineering) – Tento modul probíhá pouze v podzimním trimestru a jak již název napovídá, je rozdělen na dvě poloviny. První část zahrnuje termodynamiku z výhradně teoreticky fyzikálního pohledu. Jedná se o poměrně hluboký základ do předmětů ve 4. ročníku. Druhá část je pro mne i pro většinu ostatních studentů o něco atraktivnější, jelikož se zabývá konstrukcí a výpočty vylepšených cyklů takzvaných plynových turbín. Jedná se o podobný typ motoru, jenž známe v mírné úpravě (spalující letecký petrolej namísto zemního plynu) z proudových letadel. Jelikož Velká Británie má velké zásoby zemního plynu, používá tyto motory ke generaci elektřiny v rámci tzv. paroplynových elektráren, takže tento předmět se hodně zabývá i praktickým využitím.

Dynamics (Mechanical Engineering) – V předmětu dynamics se probírá pokročilejší mechanika ve 3D, se speciálním důrazem na gyroskopy a jejich využití. Dále je zde probírána aplikace Lagrangeových rovnic na vibrující mechanické systémy. Jedná se o předmět zajímavý a dostupný i pro někoho, kdo se jinak v Mechanical odvětví nespecializuje. Laboratorní práce je zaměřena na gyroskopické jevy, které mohou být pro laika velice překvapivé.

Modelling risk (Business&Economics) – Jak jsem již zmínil výše, musel jsem si vybrat i nějaký předmět z ekonomické sekce, a „modelling risk“ je z nabídky určitě nejmatematičtější možnost. Tento předmět je zaměřen na optimalizaci produkce a pohybu komodit pomocí statistických metod. Například práce s některými statistickými add-iny v Excelu je však určitě přenesitelnou zkušeností i do jiných odvětví.

V příštím trimestru mi budou dvojité moduly pokračovat, ostatní budu mít nové. Velice se těším například na předmět o jaderné energetice (spojený se 4. ročníky), která sice úplně nesouvisí s mou leteckou specializací, ale rozhodně mne velmi zajímá!

Všechny články

14. července 2020

Závěr studia v náročné době koronavirové...

V těchto dnech jsem, dle původních plánů, měl promovat na nádvoří...

Více
29. listopadu 2019

Návštěva Černobylu

Závěrečný rok mého studia oboru Engineering v Cambridge je již v plném proudu. Začal jsem se...

Více
16. června 2019

Všehochuť na závěr akademického roku

Závěrečný trimestr mého třetího ročníku na University of Cambridge...

Více
17. ledna 2019

Volitelné předměty

Ve 3. ročníku již na oboru Engineering nejsou předměty (moduly) společné, studenti si je vybírají...

Více
15. listopadu 2018

Stáž

Přechod z druhého do třetího ročníku byl pro mě velmi plynulý, léto jsem si tento rok téměř...

Více
15. června 2018

Odlišnosti studia techniky na Cambridge v...

Rozhodl jsem se, že v tomto článku spíše než zážitky (jichž je...

Více
18. února 2018

Integrated Design Project – největší zážitek...

Na konci předchozího článku jsem se krátce zmínil o projektu...

Více
8. listopadu 2017

(Staro) Nový začátek

Na britské poměry velice slunečný říjen zahájil můj druhý rok na Univerzitě v Cambridge. Jednou...

Více
26. června 2017

Období zkouškové a pozkouškové

První školní rok na univerzitě v Cambridge je oficiálně u konce....

Více
28. února 2017

Rozmanitost inženýrství v Cambridge

Když jsem v minulém článku zmínil úvodní projekt stavby robotických...

Více
24. října 2016

První týdny aneb vysoká škola (nejen) time...

Čtečky biometrických pasů na letišti Stansted potřebovaly přibližně...

Více
Zpět na hlavní stránku

Probíhá ověření zadaných údajů. Nezavírejte, prosím okno prohlížeče a vyčkejte na dokončení.