19. listopadu 2014 Adam Pečeňa

Po Poločase

Mé studium dospělo do třetího roku ze čtyř a myšlenka na to, že už jsem vlastně za půlkou svého amerického studijního dobrodružství, je čím dál neodbytnější. Starosti a plány do budoucnosti jsou taky čím dál akutnější a občas trochu postraší.

Školní rok jsem tentokrát odstartoval přibližně o dva týdny dříve, neboť jsem se účastnil dvou různých akcí ještě před začátkem akademického roku: Kariérní exkurze do mediálních a marketingových firem věhlasných jmen v New York City a krátkého seznamovacího programu pro nově přijaté mezinárodní studenty v roli vedoucího.

Obě události byly v mnoha směrech vzájemnými protipóly. Výlet do New Yorku byl nesmírně hektický, rozvrh až po okraj nacpaný návštěvami ve firmách, soustředěním na kvalitu životopisu či sběrem vizitek a potřásáním rukama. Seznamovák pro prváky v Evanstonu byl naopak velice klidný, s organizací se to nijak nepřehánělo, a spíš šlo o to ukázat a vysvětlit nováčkům co a jak v Americe a na kampusu, než dorazí američtí prváci a začne všeobecný Welcome Week, jenž je naopak přeorganizovaný až hrůza. Celkově tedy hezký úvod do dalšího roku na elitní americké vysoké škole.

Co se školy samotné a kurzů týče, učím se v tomto trimestru Středně pokročilou mikroekonomii, Úvod do marketingového výzkumu, Sociální psychologii a Psaní v komunikačním výzkumu pro třetí ročník (Junior Writing Seminar). Největší mentální výzvou je samozřejmě mikroekonomie, zejména kvůli relativně náročnému panu profesorovi, který ale zároveň umí látku podat opravdu přitažlivým a zapamatovatelným způsobem.

V sociální psychologii zase poznáváme vliv situace a prostředí na člověka: Jak člověka ovlivňuje skupina, jak se chová ve vztazích apod. Taky velice zajímavý kurz a další z mnoha, které jsem si cíleně vybral tak, aby doplňovaly a rozšiřovaly znalosti alespoň vzdáleně související s médii, jejich komerčním fungovaním a efekty na člověka. Asi se opakuju, ale musím znovu zdůraznit, že právě tohle sestavování si vlastního vzdělání je na americkém systému (a konkrétně Northwestern, která poskytuje neobvyklou volnost) to nejlepší.

V Psaní v komunikačním výzkumu čteme bezpočet výzkumných studií z oblasti Communication Studies o vlivu médií na člověka, mimo jiné vliv násilných pořadů, počítačových her, hororů či pornografie na lidské myšlení a chování s tím, že cílem je na konci trimestru napsat vlastní patnáctistránkový návrh výzkumu, včetně podrobného popisu metody a použité teorie (research proposal). Taky velice zajímavá látka, která má pro mě jako dlouholetého odpůrce cenzury a vůbec myšlenky, že média mají na lidi významný vliv, speciální význam. Ukazuje se totiž, že vliv tam je, a někdy dokonce překvapivě silný.

V marketingovém výzkumu jsme si nejdřív zopakovali v podstatě elementární statistiku a teď pracujeme s reálnými daty z trhu, které pro nás profesor dokázal sehnat. Obsahem je sice kurz trošku jinde, než jsem asi očekával, ale i tak se v době pozitivistické módy, kdy jsou (nejen) marketéři daty naprosto posedlí, se jakékoliv znalosti v tomto směru budou hodit.

No a zbytek času? Ten je taky většinou nacpaný, ať už prací směrem ke všem těm mírně děsivým dlouhodobým cílům jako jsou stáže a budoucí zaměstnání, prací pro studentské organizace jako je ISA (Asociace mezinárodních studentů), nebo v poslední době taky starání se o to, jak proboha vyberu 400 dolarů, neboť jsem se nechal ukecat a budu se tak i letos účastnit Dance Marathonu :) Hlavní linka onoho příběhu, za jehož polovinou se teď právě nacházím, se tedy nemění: život aktivního studenta na kampusu je jedno velké, nekončící dobrodružství. Občas nadchne, občas deptá, ale nikdy nenudí.

Všechny články

27. září 2016

Změny a konstanty

Poslední, čtvrtý rok bakalářského studia na Northwestern University utekl jako blesk i spolužákům,...

Více
29. února 2016

Bod mezi minulostí a budoucností

Na americkém kampusu má návrat ze "study abroad" svá specifika....

Více
4. ledna 2016

Ze Severní do Jižní a zase zpět

Papírování kvůli Bolívii se sice nakonec ukázalo z 90 % zbytečným,...

Více
1. července 2015

Výzvy přede mnou i za mnou

Nedá se to asi přičíst na vrub jedné konkrétní příčině, ale jarní...

Více
3. března 2015

Myslet dopředu (když je čas se vůbec zam...

I s dvouapůlletou praxí ve výběru čtyř kurzů na jeden trimestr...

Více
19. listopadu 2014

Po Poločase

Mé studium dospělo do třetího roku ze čtyř a myšlenka na to, že už jsem vlastně za půlkou svého...

Více
30. června 2014

Arabské jaro

Jak jsem minule avizoval, před začátkem jarního (duben - červen) trimestru se vybraní studenti...

Více
3. března 2014

Splétání mozaiky oborů

Současný trimestr jsem pojal čistě komunikačně: všechny čtyři kurzy spadají pod katedru komunikace,...

Více
15. listopadu 2013

Zimní a jiné radovánky

Univerzita na trimestrovém systému nemá na výběr, prostě se musí rozjet rychle po startu. Takový...

Více
2. července 2013

Zavíráme

Tak, a první rok je za mnou. A dokonce se dá podle známek i aktivit soudit, že relativně úspěšně....

Více
4. března 2013

Nuda nehrozí

Do druhého, povánočního trimestru jsem skočil rovnýma nohama a ostatně stejně jako na podzim...

Více
14. listopadu 2012

Jízda

Chicagské počasí, kterým tu všechny straší, nám zatím nechává svou náruč otevřenou. Od poloviny...

Více
Zpět na hlavní stránku

Probíhá ověření zadaných údajů. Nezavírejte, prosím okno prohlížeče a vyčkejte na dokončení.