Každé dítě si zaslouží vynikajícího učitele
29. listopadu 2018 Ze všech školních faktorů má na učení dítěte nejsilnější vliv učitel. Chceme-li zlepšit učení dítěte, potřebujeme zlepšit učitelovu práci. Tu zlepšíme jen tím, že se učitel bude učit, jak lépe vyučovat.
Přečtěte si článek naší programové ředitelky Hany Košťálové, ve kterém přibližuje, z jakých poznatků o učení dětí vycházíme a jak je v projektu Pomáháme školám k úspěchu aplikujeme.
Dobré výsledky v učení mají žáci toho učitele, který soustavně vyhodnocuje dopad své výuky na učení dětí, vychází z toho pro svou další praxi a tu proměňuje podle toho, co o svém dosavadním dopadu zjistil. Tak postupuje responzivní či adaptivní profesionál. Vyžaduje to proměnu myšlení a nové profesní dovednosti. Učitel potřebuje hodně podpory, aby si takové badatelské profesní myšlení postupně osvojoval. Neobejde se bez spolupráce s kolegy a s odborníky v prostředí, které se vyznačuje absolutním respektem a v němž je možné klást sobě i druhým profesní výzvy.
V projektu Pomáháme školám k úspěchu jsme si formulovali vizi dobré veřejné základní školy jako školy, v níž se každý žák učí naplno a s radostí. Vize je něco vzdáleného, co se před námi vznáší na horizontu, na který dohlédneme. Ukazuje nám směr. Neradí, jak se k ní dostat. S každým praktickým krokem, který uděláme, se naučíme něčemu novému, co nám pomáhá lépe rozumět tomu, co naše vize obnáší, a co dělat, aby se stále častěji stávala skutečností.
Naše vize dobré veřejné základní školy popisuje žádoucí stav, ale je to stav ve své podstatě prchavý. Nelze čekat, že ho dosáhneme a pak se budeme kochat jeho trváním. Potřebujeme si zvyknout na to, že stav, v němž se vize vtělila v realitu, vyžaduje neustálou obnovu. Každý moment, v němž se nám daří zařizovat, že se děti učí naplno a že se z toho radují, se může v příští chvíli proměnit v novou výzvu, jíž budeme čelit.
Víru v to, že se ve veřejné základní škole každé dítě může – a má – učit naplno a tak, aby zažívalo radost z učení, opíráme o sadu poznatků.
- Škola může změnit osud dítěte. Platí to zejména o dětech z nepodnětného prostředí.
- Každé dítě se může učit. Nejlepší vzdělávací systémy se přímo zaměřují na úspěch každého dítěte a stanovují vysoká očekávání pro každého žáka.
- Jedinou cestou, jak zlepšit vzdělávací výsledky, je zlepšit výuku, tedy práci učitele.
- Zvyšovat výkon nejslabších žáků neznamená poškozovat nejlepší žáky, pokud zlepšování výkonu dětí dosahujeme tím, že se zlepšuje učitelův výkon. Dobrý učitel prospívá jak žákům slabým, tak těm nejlepším.
- Nejlepších vzdělávacích výsledků u žáků dosahují učitelé, kteří neustále vyhodnocují svůj dopad na učení dětí a podle toho, co zjišťují, proměňují svou další výuku, aby svůj dopad zvýšili.
- Vedení škol je po učiteli druhým nejsilnějším faktorem ovlivňujícím vzdělávací výsledky žáků.
- V dobré škole se neustále učí jak žáci, tak dospělí. Aby se mohli skutečně učit, musí ve škole panovat kultura, v níž se lidé učit opravdu mohou, protože cítí bezpodmínečný respekt a neobávají se vstupovat do rizik, která jsou s učením spjata.
- Učitelé ve špičkových systémech se učí od sebe navzájem při společném plánování, párové výuce a společné reflexi; při sdílení svých zkušeností a společném hledání řešení výukových problémů uvnitř školy i mezi školami a s dopomocí experta či kritického přítele.
Pokračování najdete v aktuálním čísle časopisu Kritická gramotnost.