„Udržet pozornost dětí u čtení je čím dál těžší“

Samotné čtení příběhů v knihách je jen první krok. Bez něj se ale dítě číst i mezi řádky či rozpoznat, kdy jde o fake news, nenaučí, myslí si Hana Košťálová, programová ředitelka projektu Pomáháme školám k úspěchu. Ten mimo jiné učí školy, jak učit děti číst. „Dítě musí nejdříve vnímat čtení jako činnost, která má smysl. A k tomu se nejsnáze propracuje přes pozitivní zážitek s příběhem,“ říká.

Čtou děti málo? Učitelé si stěžují, že je to čím dál větší bída.
Čtou hodně, ale jsou to věci, které škola nepovažuje za četbu, například SMS nebo zprávy na sociálních sítích. Pravdu mají v tom, že děti nejsou ke čtení vedené. Ale když to neudělá rodina, učitel by neměl rezignovat, nikdo jiný než on to v takovém případě neudělá.

Obírá nadměrná konzumace takových textů dítě opravdu o schopnost soustředit se na delší čtení?
Na toto téma se dělaly v zahraničí velké výzkumy, vede to k jevu, kterému se říká klikací čtení. Nejde ani tak o to, že se málo soustředí, ale že se soustředí na signální slova a uniká jim celkový smysl. Když přijdou o možnost rozvíjet myšlení soustavným čtením, jejich rozvoj tím utrpí.

Co na to říkají učitelé, s nimiž spolupracujete?
Že zaujmout děti dobrým textem a budovat výdrž nad náročným úkolem je těžší, i když ne nemožné. Je ale pravda, že poslední rok nebo dva si i dobří učitelé, kteří s texty pracovat umějí, stěžují, že se výdrž dětí při práci s texty zhoršila a že musí měnit styl práce, aby je u ní udrželi.

Foto: Lektorka Hana Košťálová
Foto: Michal Růžička, MAFRA

O autorovi| Radka Hrdinová, reportérka MF DNES

„Udržet pozornost dětí u čtení je čím dál těžší“

Další články z médií

Všechny aktuality