zdroj: Mladá fronta DNES
26. 02. 2019
1 minuta čtení
Čtou děti málo? Učitelé si stěžují, že je to čím dál větší bída.
Čtou hodně, ale jsou to věci, které škola nepovažuje za četbu, například SMS nebo zprávy na sociálních sítích. Pravdu mají v tom, že děti nejsou ke čtení vedené. Ale když to neudělá rodina, učitel by neměl rezignovat, nikdo jiný než on to v takovém případě neudělá.
Obírá nadměrná konzumace takových textů dítě opravdu o schopnost soustředit se na delší čtení?
Na toto téma se dělaly v zahraničí velké výzkumy, vede to k jevu, kterému se říká klikací čtení. Nejde ani tak o to, že se málo soustředí, ale že se soustředí na signální slova a uniká jim celkový smysl. Když přijdou o možnost rozvíjet myšlení soustavným čtením, jejich rozvoj tím utrpí.
Co na to říkají učitelé, s nimiž spolupracujete?
Že zaujmout děti dobrým textem a budovat výdrž nad náročným úkolem je těžší, i když ne nemožné. Je ale pravda, že poslední rok nebo dva si i dobří učitelé, kteří s texty pracovat umějí, stěžují, že se výdrž dětí při práci s texty zhoršila a že musí měnit styl práce, aby je u ní udrželi.
Foto: Lektorka Hana Košťálová
Foto: Michal Růžička, MAFRA
O autorovi| Radka Hrdinová, reportérka MF DNES
2024 © THE KELLNER FAMILY FOUNDATION