Typologie MBTI ve výuce? Profesní bingo!

Učitelka a mentorka Leona z karvinské ZŠ Mendelova bere potřeby každého dítěte s upřímnou vážností. Díky studiu typologie přišla na to, co má jako učitelka dělat, když se tak mnoho liší od žáků, které učí.

Díky znalostem učebních stylů dětí si uvědomila, že ona se svým typem liší od osmdesáti procent žáků ve třídě. „Když jsem jim dříve zadávala práci, bylo to, jako bych hovořila jazykem jiného kmene. Nenapadlo mne, že něco dělám špatně já, přemýšlela jsem spíše o tom, že děti jsou nejspíš trochu hloupé. Dnes nabízím takový způsob komunikace, kterému rozumějí smysloví i intuitivní žáci.“ A rovnou uvádí příklad z praxe: „Probírali jsme třeba vyjmenovaná slova a chtěla jsem si ověřit, jak je děti aplikují. Zadala jsem jim dva úkoly. První směřoval k smyslovým žákům, kteří měli do textu zapracovat slova z nabídky, zatímco intuitivní děti mohly napsat z vyjmenovaných slov po ‚s‘ a slov jim příbuzných příběh. Děti psaly o tom, jak byl sychravý den a co všechno během něj zvířata z vyjmenovaných slov dělala. Vznikly ohromné příběhy, které pobavily všechny děti ve třídě. Ve třídě je více smyslových žáků. Ti intuitivní jim otevírají prostor pro nové příležitosti.“

Když se Leona naučila se nahlédnout na děti z hlediska různých osobnostních typů, začala rozumět jejich promluvám. Ví, jak které dítě přijímá informace, jak se rozhoduje, co komu vyhovuje při učení, při spolupráci, při komunikaci. Díky studiu typologie porozuměla tomu, že děti ve třídě jsou z hlediska přijímání rozmanitých úkolů na tom různě a naučilo ji to s dětmi lépe a citlivěji komunikovat.

(pozn. MBTI: Myers-Briggs Type Indicator)

 
Zpět na hlavní stránku