Pedagogický konzultant

Průvodce učitelů na cestě k zlepšování výuky

Zkušený učitel, lektor, mentor a kouč v jedné osobě – to je ve zkratce pedagogický konzultant, který provází každou modelovou školu projektem. Po dobu pěti let je oporou sboru při plánování rozvoje školy. Učitelům pomáhá reflektovat a zlepšovat jejich výuku i plánovat jejich profesní růst. Pracuje přímo ve škole tři dny v týdnu. Řediteli školy ani vedení projektu neposkytuje žádné hodnotící informace o učitelích a škole.

Práce konzultantů zblízka: Naše práce je služba pedagogovi
„Pedagogický konzultant musí být citlivý, nesmí být podbízivý, ale musí jasně vědět, kam míří.“ Tak stručně charakterizuje některé osobnostní předpoklady pedagogického konzultanta Květa Krüger, pedagogická konzultantka základní školy v Praze-Kunraticích. Vůči novému přírůstku, který do školy přichází spolu s projektem, však bývá sborovna zpočátku ostražitá. Zahrnout pedagogy množstvím rad a podnětů, jak zlepšovat výuku, může spíš uškodit. Pedagogický konzultant proto nejprve pomáhá jakoby mimoděk, než si učitelé zažijí první drobné pozitivní zkušenosti ze vzájemné spolupráce a přijmou ho jako součást školy. Jana Štybnarová i Květa Krüger obdobím vzájemného oťukávání s pedagogy už prošly několikrát. Každá teď pracuje ve „své škole“ a pozoruje pokroky těch, kteří třeba dřív svou skepsi vůči vzájemné spolupráci ani netajili. S oběma jsme mluvili o tom, jak překonat obtížné začátky co nejrychleji.

Co byla největší překážka na cestě za úspěchem?
Květa Krüger: Každý o mně měl nějaké mínění. Dnes tomu rozumím. Do jejich prostředí přišel někdo s podezřelým názvem. Nikdo si neuměl úplně přesně představit, co ode mě čekat. První a nejtěžší úkol proto byl vysvětlit jim, že nejsem nebezpečná, že mě nenasadil ředitel jako prvek kontroly. Zlomilo se to asi po dvou letech. Učitelé pochopili, že nedonáším, že jim dokážu pomoci, což ale jde jen prostřednictvím pozitivních zkušeností.

Jana Štybnarová: Každý potřebuje něco jiného. Musíte se naučit vnímat, koho máte před sebou. Učitel na začátku kariéry řeší, jak děti zaujmout, jak rozvrhnout hodinu. Začínajícím pedagogům proto pedagogický konzultant hlavně otevírá myšlení. Mluví s nimi o možnostech, jak by určitou situaci řešili. Je třeba je osamostatnit. U zkušenějších je naopak potřeba zaměřit se víc přímo na cíl, kterého chceme ve třídě dosáhnout dlouhodobě.

více…

Chcete zjistit více o práci pedagogických konzultantů?

Nahlédněte do výuky ve zdické škole

 

Zpět na hlavní stránku