Pro novináře| Ohlasy z médií| Učitelé dostanou klíč, jak žákům nahlédnout...

Učitelé dostanou klíč, jak žákům nahlédnout do hlavy

23. července 2012 - Hospodářské noviny Výuka matematiky Při pohledu na škrtanec připomínající černou kaňku by měl každý učitel matematiky zpozornět. Znamená to, že žák látce vůbec nerozumí, na rozdíl od toho, když číslo jednoduše škrtne. Věnovat pozornost těmto detailům je jen jednou částí nového způsobu výuky matematiky, který rozjíždí tým profesora Milana Hejného a Martina Chvála z Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy v Praze.

Jejich projekt má pomoci hlavně učitelům, kteří hodnocení často omezují na jednu ze známek od jedničky do pětky. Když nepoznají, kdy žák udělal chybu, nemohou s ním problémy procvičit. A to dětem brání v rychlejším pokroku. Právě způsob známkování a slabou podporu pro učitele českému školství vyčítá i zpráva OECD z letošního března.

Pokud se mají čeští žáci zlepšit v počtech, učitelé musí sledovat i to, jak při řešení postupovali. Expertní tým proto připraví nejen soubory cvičení pro žáky, ale pro učitele i sešity s nápovědou, čeho si mají všímat. „Chci jim dát nástroj, kterým si prověří, zda to, co učí, opravdu rozvíjí myšlení dětí, nebo jestli žáky vedou jen k papouškování,“ mluví Hejný o ambicích projektu, jehož tříletá pilotní fáze startuje v září na několika základních školách.

Pedagogům má pomáhat i to, že jejich výklad bude nahráván na video. „Když učitelům jejich chyby ukážete, na konci videa už sami říkají: Jé, to jsem udělala špatně…“ tvrdí Hejný. Podle něj učitelé nejčastěji chybují v tom, že vystupují příliš dominantně a žákům dávají málo prostoru pro samostatnou práci.

Během tří let tým odborníků i pomocí nahrávek vyškolí několik učitelů, kteří se pak rozjedou do ostatních škol. Tam budou své kolegy nové metodě vyučovat osobně.

„Pro úspěch projektu je rozhodující, aby učitelský sbor byl připraven a měl motivaci v projektu aktivně pracovat,“ říká Jitka Tkadlecová, mluvčí Nadace manželů Kellnerových. Ta v rámci projektu Pomáháme školám k úspěchu posílá na tvorbu klíčů k dětskému uvažování miliony korun ročně.

„Na rozdíl od evropských fondů, které jsou přetíženy administrativou a dalšími složitostmi, máme díky penězům z nadace větší klid na samotnou práci,“ pochvaluje si vedoucí projektu Chvál.

Kromě klíčů k matematickým příkladům už rok běží práce na podobném nástroji pro učitele čtenářské gramotnosti.

(autor: Julie Daňková, úryvek z textu)

Zpět na hlavní stránku