zdroj: Hospodářské noviny
23. 07. 2012
2 minuty čtení
Jejich projekt má pomoci hlavně učitelům, kteří hodnocení často omezují na jednu ze známek od jedničky do pětky. Když nepoznají, kdy žák udělal chybu, nemohou s ním problémy procvičit. A to dětem brání v rychlejším pokroku. Právě způsob známkování a slabou podporu pro učitele českému školství vyčítá i zpráva OECD z letošního března.
Pokud se mají čeští žáci zlepšit v počtech, učitelé musí sledovat i to, jak při řešení postupovali. Expertní tým proto připraví nejen soubory cvičení pro žáky, ale pro učitele i sešity s nápovědou, čeho si mají všímat. „Chci jim dát nástroj, kterým si prověří, zda to, co učí, opravdu rozvíjí myšlení dětí, nebo jestli žáky vedou jen k papouškování,“ mluví Hejný o ambicích projektu, jehož tříletá pilotní fáze startuje v září na několika základních školách.
Pedagogům má pomáhat i to, že jejich výklad bude nahráván na video. „Když učitelům jejich chyby ukážete, na konci videa už sami říkají: Jé, to jsem udělala špatně…“ tvrdí Hejný. Podle něj učitelé nejčastěji chybují v tom, že vystupují příliš dominantně a žákům dávají málo prostoru pro samostatnou práci.
Během tří let tým odborníků i pomocí nahrávek vyškolí několik učitelů, kteří se pak rozjedou do ostatních škol. Tam budou své kolegy nové metodě vyučovat osobně.
„Pro úspěch projektu je rozhodující, aby učitelský sbor byl připraven a měl motivaci v projektu aktivně pracovat,“ říká Jitka Tkadlecová, mluvčí Nadace manželů Kellnerových. Ta v rámci projektu Pomáháme školám k úspěchu posílá na tvorbu klíčů k dětskému uvažování miliony korun ročně.
„Na rozdíl od evropských fondů, které jsou přetíženy administrativou a dalšími složitostmi, máme díky penězům z nadace větší klid na samotnou práci,“ pochvaluje si vedoucí projektu Chvál.
Kromě klíčů k matematickým příkladům už rok běží práce na podobném nástroji pro učitele čtenářské gramotnosti.
(autor: Julie Daňková, úryvek z textu)
2024 © THE KELLNER FAMILY FOUNDATION