Ohlasy| Nové metody mají z hrůzné matematiky učinit...

Nové metody mají z hrůzné matematiky učinit zábavný předmět

22. srpna 2012 - novinky.cz Na to, že české děti zvládají matematiku stále hůře, poukazují mezinárodní srovnávací zkoušky už bezmála deset let. Mnohem déle ale odborníci upozorňují na nutnost změnit výuku a zavést nové postupy, díky nimž se matematika jeví jako obecně přijatelný, ba zábavný předmět. Dosud však na jejich volání po inovacích slyšeli jen byznysmeni, kteří ze své kapsy podpořili úsilí odborníků.

Miliardář Petr Kellner si dal za cíl na několika vybraných školách sledovat výuku a analyzovat její nedostatky, které se pak pokusí tým odborníků, včetně věhlasného profesora didaktiky Milana Hejného, analyzovat a hledat řešení. Hejný by rád díky projektu přesvědčil učitele, aby si nové metody vzali za své. Zatím podle nich prý postupuje sotva sedm procent.

Také Oldřich Botlík z firmy Kalibro, která se specializuje na plošná testování, se snaží nové postupy prosadit v praxi. Jeho společnost oslovil Zbyněk Frolík, šéf úspěšné firmy Linet, která vyvíjí a vyrábí složité nemocniční postele. A Frolík rovněž chce přispět k pozvednutí úrovně matematiky.Děti mají řešit své vlastní problémy

Učitelé, kteří se do programu Kalibra Matematika s chutí zapojili, mají na dětech vyzkoušet různé projekty, které jsou ze života a které by vlastně děti uskutečnily samy. Například jeden projekt nabízí, aby si děti spočítaly, jak by jejich rodina mohla ušetřit na vodě. Žáci tedy budou řešit, kolik vody se vypustí při splachování, kolik vody spotřebují při čištění zubů, na sprchování. Mohou sestavovat tabulky a nakonec třeba porovnávat výsledky se spolužáky a hledat možnosti úspor.

„Nevadí, když děti při tom odejdou úplně někam jinam, podstatné je, že řeší vlastní problémy a že je to baví,“ říká Botlík.

Nyní se toto téma zalíbilo i politikům. Stínový ministr školství ČSSD Marcel Chládek minulý týden po boku profesora Hejného představil společný projekt, v jehož rámci by se měla založit odborná skupina, která by na vybraném vzorku škol testovala výukové metody z pera Hejného. Chládek vyzdvihl, že o jeho metody mají zájem v Polsku i na Slovensku. S Hejným spolupracuje české ministerstvo v rámci Individuálního projektu národního.

Zatím se ale nejviditelněji o popularizaci matematiky zasloužily soukromé subjekty.

(autor: jim, úryvek z textu)

Zpět na hlavní stránku